Velkommen i praktik som lærer på Utterslev Skole, der er en moderne naturfaglig profilskole i Københavns Kommune
Praktikansvarlige:
Nina Scheutz Steensen, praktikkoordinator.
Kontaktes på praktikportalen samt email: dw7c@kk.dk
Frederik Bretton-Meyer, praktikvejleder/ koordinator.
Kontaktes på praktikportalen samt email: fred5971@undervisning.kk.dk
Utterslev Skole samarbejder med Læreruddannelsen KP (Campus Carlsberg)
Skolen som uddannelsessted
Allerførst vil vi gerne invitere til at besøge vores forskellige on-line-præsentationer:
https://utterslevskole.aula.dk
Tidligere studerende på Utterslev Skole beskriver skolen som meget moderne, både i måden dagen bliver tænkt på og i forholdet mellem elever og lærere.
”Jeg havde fornøjelsen, af at være i udstrakt praktik på Utterslev Skole. Grunden til at jeg bruger
substantivet fornøjelse er fordi, det rent faktisk var en sand fornøjelse at være praktikant på skolen.
Fra første dag blev vi (praktikanter) taget godt imod og følte os velkomne.
Mit førstehåndsindtryk af skolen var derfor meget positivt, og resten af praktikken levede heldigvis op til dette.
Skolen er nytænkende og innovativ i både sine undervisningsmetoder, men også tilrettelæggelsen af undervisningen. Dette kommer til udtryk, da vores praktiklærere på forhånd havde tilrettelagt deres skema til vores to undervisningsdage, så vi kunne undervise i vores linjefag.
Dette var blandt andet med til at gøre vores planlægning af undervisningen optimal.
I løbet af de 10 uger, deltog vi i ugentlige team- og afdelingsmøder, deraf følte vi os som en del af
det faste lærerteam.
Da de 10 uger var gået, var det meget naturligt for mig at søge en stilling som lærervikar. Jeg kan i fremtiden godt se mig selv som fastansat lærer på Utterslev Skole”.
Daniel, lærerstuderende på 2.år.
Om undervisningen
På Utterslev skole har vi en lærende og udviklingsorienteret tilgang. Børn går i skole for at lære og udvikle sig positivt, og derudover er både lærere og pædagoger i tæt samarbejde med hinanden.
Skolen er organiseret i årgange, og alle voksne, - lærere og pædagoger, - arbejder i årgangsteam. Skolens ledelse er knyttet tæt til årgangsteam og deltager i udvalgte teammøder, i observationsforløb og indgår i sparring om enkelte elever og klasser.
Natur og teknik for fuld musik Utterslev Skole åbnede i 2002 og er nu en 3- sporet skole. Vores pædagogiske grundlag repræsenterer en tidssvarende måde at drive skole på. Skolens mål er at udvikle livsduelige og fagligt dygtige børn og unge samt fremme arbejdsglæde, nysgerrighed og lysten til at lære, lege og udvikle sig hele livet. Vi er en skole med en naturfaglig profil og lægger vægt på eksperimenterende og kreative undervisningsmetoder såvel i de enkelte fag som i tværfaglige projekter. På det naturfaglige område er et af målene, at børnene udvikler en naturfaglig dannelse.
I skoleåret 25/26 har vi tre udvalgte fokus på visuel understøttelse i undervisningen. Styrke det pædagogiske læringscenter samt etablere co-teaching på alle årgange.
I alle fagene er opgaven at arbejde målrettet mod at løfte vores elever fagligt. Vi har mange forskellige veje til at nå det mål:
- Styrkelse af en systematisk vejledning på alle årgange i de udvalgte fokusområder
- Didaktiske samtaler om læringsmål, observation og feedback til eleverne
De studerende, der kommer i praktik på skolen, vil naturligt indgå i disse udviklingsarbejder.
Skolen har en KKFO. Det betyder at fritidsordningen er en naturlig del af skolen, hvor dagen for børnene strækker sig ud over hele dagen. Kulturen er derfor kendetegnet af et tæt samarbejde på ledelsesniveau og i den pædagogiske praksis.
Opsummerende vil I møde en skole, der er:
- Fyldt med engagerede medarbejdere
- Teambaseret med tæt årgangssamarbejde
- En fleksibel tilrettelæggelse af elevernes og lærernes undervisningstid,
- Præget af tværfaglighed, projektarbejde og generelt undersøgende arbejdsformer
- Kendt for sit netværkssamarbejde som del af profilskolens læringstilgang
- Kendt for at både skole og KKFO har fælles værdigrundlag med en fælles mission.
- Kendt for at både skole og KKFO prioriterer stærkt samarbejde mellem lærere og pædagoger højt med stor respekt for faglighed og forskellige kompetencer.
- Kendt for at skolens PLC og RC har en samlet strategi for arbejdet med inklusion af elever med særlige behov.
De fysiske rammer
Skolen består af 6 huse, de 3 elevhuse bag kanalen og 3 huse til hhv. praktisk-musiske fag, administration/store personalerum/PLC og idrætshal/kantine foran kanalen.
Velkomsten
Så snart vi modtager informationer fra Københavns Professionshøjskole om velkomstdage og navne på de studerende, inviterer vi til første velkomstdag på skolen. I møder en engageret personalegruppe, der både består af lærere, pædagoger og TAP-personale samt skolens ledelse, som samles hver dag i personalerummet. De studerende kan blive inviteret til at møde ind her, hvorefter de bliver vejledt af deres praktiklærer og typisk følger med over i den afdeling, hvor praktikken skal foregå. Her får de studerende et førstehåndsindtryk af afdelingens pulserende hverdag på årgangen og mødes efter den første observation af læringsmiljøet med praktiklæreren for at udfylde uddannelsesplanen i fællesskab. I løbet af velkomstdagen vil de studerende også møde skolens praktikansvarlige, skolens lederrepræsentant som fortæller lidt generelt om skolen og kobler uddannelsesplanens overordnede mål med de muligheder der er for gensidig læring i praktikforløbet.
Derudover vil de studerende møde deres praktiklærere. Før dette møde skal de studerende udfylde børne- og straffeattest, samt interne papirer med UNI-login m.m. til brug for kontoret.
Der henvises også til en velkomstfolder, der giver praktiske informationer om skolen.
Vi oplyser om de studerendes tilstedeværelse og praktikperioder, så alle på skolen er informerede om, hvem der er studerende i praktik og om vores praktikforløb på velkomstdage og ved praktikperiodens begyndelse.
Gårdvagter og spisning med eleverne er en del af lærerjobbet, og opgaven varetages sammen med og efter aftale med praktiklæreren.
Rammer
Den/de studerende knyttes som udgangspunkt til en afdeling og et årgangsteam. Den/de studerende deltager i teamets planlægning på teammøder og afdelingsmøder samt møder på den samlede skole. Den/de studerende kan også deltage i forældremøder, der falder i praktikperioden.
Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af praktiklæreren, men andre lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, så alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis.
Kommunikation med forældrene kan finde sted via samtaler og i Aula i beskedsystemet samt i ugebreve, klassens opslagstavle. Vi møder også forældrene om morgenen (mest i indskolingshuset) inden morgensamling eller om eftermiddagen, når de henter børn i skolen før UFO. En del forældre deltager jævnligt i morgensamlingerne i afdelingen.
Tavshedspligt
I det omfang der er forældremøder, skole-hjemsamtaler, behovssamtaler med enkelte forældre el.lign. kan de studerende deltage i disse møder hvis parterne er indstillet på dette. Her er det vigtigt at være opmærksom på at de studerende har tavshedspligt jf. Uddrag fra Forvaltningsloven:
Tavshedspligt
§ 27. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jfr. borgerlig straffelov § 152 og §§ 152 c-152 f, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, herunder navnlig til:
6) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers interesse i at beskytte oplysninger om deres personlige eller interne, herunder økonomiske, forhold, (dele af stk. 1 og stk. 2-4 udeladt).
Tilrettelæggelse
Vi forventer at hele praktikgruppen fuldt ud indgår i teamsamarbejdet under praktikken, dvs. også deltager i møder og planlægning efter undervisningens ophør. Det betyder, at du som praktikstuderende skal være meget fleksibel med din tid, og du må påregne, at de fag, du underviser i, kan ligge på meget forskellige tider og dage og have et indhold, der er bestemt af årsplanerne for pågældende klassetrin. En dag om ugen er der teammøde, som de studerende kan deltage i hvis det falder sammen med praktikdagen i P1 og P2. Dette møde danner grundlag for alt samarbejde om undervisningen på årgangen f.eks. skemalægningen og undervisningsplanerne for den kommende uge.
Den lærer/meduddanner, du er i praktik hos, er den vejledningsansvarlige lærer, men du kan sagtens komme til at arbejde sammen med andre lærere fra teamet og med andre børn på tværs af enten klasser, årgange eller afdelinger, hvor du er i praktik.
Skolen kan indgå med relevante oplæg til de studerende med fokus på dele af kompetence målene.
Praktiske oplysninger vedrørende praktik på Utterslev Skole
Utterslev Skole er fuldstændig røgfri og der må ikke ryges hverken i bygningerne eller udenfor. Dette gælder både ansatte og elever. I vinterhalvåret, mellem efterårsferien og frem til påske er der indesko ordning i bygning 1 og 2 samt på Multiverset (Pædagogisk Center). Husk derfor et par skiftesko til praktikperioden.
Kommunikationen på skolen er i vid udstrækning elektronisk. Vi kommunikerer med hinanden indbyrdes på Aula og på praktikportalen. Desuden kommunikerer vi med elever og forældre i Aula. Når du starter i praktikken, vil du få adgang til skolens elektroniske konferencer i Office365 og Meebook, så du har mulighed for at følge med i skolens og teamenes liv. Du skal selv medbringe bærbar pc.
Nøgle udleveres af skolens sekretær Linda. Skolen har mulighed for at udlevere en nøgle pr. gruppe, som returneres ved praktikkens ophør.
Tavshedspligt før, under og efter praktikken.
Vi understreger, at når man er praktikstuderende på skolen, indgår man som en del af personalet, der er underlagt tavshedspligt om personfølsomme oplysninger. Dvs. navne på elever eller personale samt konkrete oplevelser anonymiseres.
Praktikanter kan låne undervisningsmidler på Københavns Kommunes Center for undervisningsmidler,
CFU, .https://ucc.dk/cfu Hvis du benytter dig af dette tilbud, er det meget vigtigt, at du overholder afleveringsfristerne.
Ved sygdom og andet fravær beder vi dig sende en sms-besked senest kl.6.45 på tlf. 27 11 02 70.
Husk også at give besked til din praktiklærer og gruppe.
Du er velkommen til at drikke te og kaffe på det store personalerum, det er gratis.
Lærerstuderendes forløb på skolen 1. og 2. årgang
Se også skolens beskrivelse af skolen som uddannelsessted (del A)
1.årgang
Integreret praktik på 1. årgang
Integreret praktik på 1. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 1 og grundfaget pædagogik og almen didaktik. De studerende er på skolen en dag ugentligt gemmen hele første år og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver.
På 1. årgang er den studerende medvirkende iagttager
På 1. årgang skal forløbet på skolen give de studerende indblik i skolens hverdag, kultur og organisering, give de studerende indsigt og viden om lærerens planlægning og undervisning, og give de studerende mulighed for at afprøve at planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser.
Opmærksomhedspunkter på 1. årgang: • Hjælp de studerende med at reflektere over deres forforståelse af skolen og lærerrollen • Hjælp de studerende med at løfte situationerne fra en lokal til en overordnet kontekst • Hjælp de studerende med at udvikle en begyndende professionsidentitet • Hjælp de studerende med at indgå i en bred vifte af opgaver og aktiviteter på skolen • Hjælp de studerende med at lave relevante observationer | |
Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 1. årgang | Så snart vi modtager informationer fra Københavns Professionshøjskole om velkomstdage og navne på de studerende, inviterer vi til første velkomstdag på skolen.
I vil blive informeret om de fysiske rammer og hilse på jeres meduddannere, samt Praktikkordinator og praktikansvarlig fra skolens ledelse
|
Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen
| I vil i samarbejde med jeres meduddannere få tilrettelagt skema og mødetid. Samt løbende blive delagtiggjort i skolens dagligdag som beskrevet ovenfor.
|
Forventninger til samarbejdet på 1. årgang
| Vi forventer at hele praktikgruppen fuldt ud indgår i teamsamarbejdet under praktikken, dvs. også deltager i møder og planlægning efter undervisningens ophør, hvis de måtte ligge på praktikdagen. |
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 1. årgang
| Praktikgruppen deltager så vidt muligt i interaktion med klassens lærere og elever. Herved er der også bedre muligheder for at gøre sig erfaringer og observationer, samt indsamle empiri til studiet. De studerende kan efter at have lært klassen at kende holde børnesamtaler for at arbejde videre med deres observationer.
Mål for integreret praktik på 1. årgang: • Den studerende kan identificere og indsamle relevant viden om læreres planlægning og undervisning. • Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser og kan redegøre for sine didaktiske overvejelser. • Den studerende kan forstå og reflektere over sin egen rolle som lærer.
Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 1. årgang: Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange. • Læreren som fagperson • Læreren som samtalepartner og retoriker
|
Vejledning og trepartsamtaler på
| Der er som udgangspunkt en månedlig vejledning af praktikgruppen, denne vejledning suppleres selvfølgelig med løbende samtaler med meduddanner gennem hele praktikken.
Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af meduddanneren, men andre lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, således at alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis.
Trepartssamtaler på 1. årgang (se skabelon for trepartsamtaler)
Dato og evt. tid bliver aftalt på praktiktemadage på KP
|
2.årgang
Integreret praktik på 2. årgang – indsigt og undersøgelse
Integreret praktik på 2. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 1 og grundfaget pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik. De studerende er på skolen en dag ugentligt gemmen hele andet år og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver.
På 2. årgang er den studerende undersøgende deltager
På 2. årgang skal forløbet på skolen give de studerende indsigt og viden, så de studerende i samarbejde med andre, kan forholde sig undersøgende til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og indgå i folkeskolens undervisning og i samarbejdsrelationer. Den studerende skal gøre øvelser i brug af faglige og videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger.
Opmærksomheder på 2. årgang: • Hjælp de studerende med begyndende anvendelse af videnskabelige metoder til undersøgelse af • Hjælp de studerende med at planlægge og evaluere tværfaglig undervisning • Hjælp de studerende med at arbejde professionelt med arbejdet med elevernes relationer og med at indgå i de professionelle samarbejder på skolen • Hjælp de studerende med at arbejde systematisk med almendidaktik og fagdidaktik | |
Velkommen tilbage på skolen | Ved behov inviterer vi til velkomstmøde på skolen. I vil blive informeret om eventuelle skift i meduddannere, samt møde praktikkoordinator og praktikansvarlig fra skolens ledelse
|
Forventninger til samarbejdet på 2. årgang |
|
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 2. årgang
| På 2. årgang arbejdes der med de studerende for at fremme den progression der ligger i uddannelsen. Der vil ske en yderligere inddragelse i undervisningsaktiviteter og planlægning af disse. Der forberedes i højere grad med den meduddanner der er tilknyttet praktikgruppen.
På 2. årgang er den studerende undersøgende deltager
Beskriv kort, hvordan skole og praktiklærer understøtter de studerende i:
Mål for integreret praktik på 2. årgang
|
Vejledning og trepartsamtaler på 2. årgang
| Der er som udgangspunkt en månedlig vejledning af praktikgruppen, denne vejledning suppleres selvfølgelig med løbende samtaler med meduddanner gennem hele praktikken.
Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af meduddanneren, men andre lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, således at alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis.
Trepartssamtaler på 2. årgang (se skabelon for trepartsamtaler)
Dato og evt. tid bliver aftalt på praktiktemadage på KP |
Afslutning og evaluering af de studerendes forløb ved afslutningen af forløbet på 2. årgang
| Praktikforløbet bliver løbende evalueret, men særligt til en vejledning hvert halvår, så de studerende hele tiden er ajour med deres egen udvikling i praktikken. Den studerende vil blive godkendt på Praktikportalen i forhold til fravær og deltagelse.
|
Lærerstuderendes forløb i integreret praktik på skolen 3. årgang
3.årgang
Integreret praktik på 3. årgang
Integreret praktik på 3. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 2 og grundfaget livsoplysning. De studerende er på skolen fire dage om ugen i et samlet forløb (blokpraktik) og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver.
På 3. årgang er den studerende reflekterende udøver Vejledende tekst om forløbet:
På 3. årgang skal forløbet på skolen give de studerende erfaringer med kompleksiteten i lærerarbejdet og udvikle deres evne til at lede et undervisnings- og læringsfællesskab. De studerende skal opnå færdigheder i at reflektere over egne erfaringer på et fagligt, pædagogisk og didaktisk grundlag i en vekselvirkning mellem teori og praksis, og udvikle deres professionelle lærerfaglighed.
Opmærksomhedspunkter på 3. årgang: • Hjælp de studerende med at reflektere over egne erfaringer vha. relevant teori • Hjælp de studerende med at lave og begrunde varieret og differentieret undervisning • Hjælp de studerende med at arbejde med deres professionelle identitet • Hjælp de studerende med at reflektere over deres personlige værdiorientering i forhold til • Hjælp de studerende med at sætte deres teoretiske viden i spil | |
Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 3. årgang | Så snart vi modtager informationer fra Københavns Professionshøjskole om velkomstdage og navne på de studerende, inviterer vi til første velkomstdag på skolen. Vi forventer at dette møde finder sted i uge 48. I vil blive informeret om de fysiske rammer og hilse på jeres meduddannere, samt Praktikkordinator og praktikansvarlig fra skolens ledelse
|
Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen
| I vil i samarbejde med jeres meduddannere få tilrettelagt skema og mødetid. Samt løbende blive delagtiggjort i skolens dagligdag som beskrevet ovenfor. Praktikken vil foregå med 4 dage på skolen og 1 dag på KP |
Forventninger til de studerende/ praktikgruppen på 3. årgang
| Den/de studerende knyttes som udgangspunkt til en afdeling og et årgangsteam. Den/de studerende deltager i teamets planlægning på teammøder og afdelingsmøder samt møder på den samlede skole. Den/de studerende kan også deltage i forældremøder, der falder i praktikperioden. Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af praktiklæreren, men andre i lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. Kommunikation med forældrene kan finde sted via samtaler og i Aula i beskedsystemet samt i ugebreve, klassens opslagstavle. Vi møder også forældrene om morgenen (mest i indskolingshuset) inden morgensamling eller om eftermiddagen, når de henter børn i skolen før UFO.
|
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 3. årgang
| På 3. årgang arbejdes der med de studerende for at fremme den progression der ligger i uddannelsen. Der vil ske en yderligere inddragelse i undervisningsaktiviteter og planlægning af disse i forhold til 2. årgang. Der forberedes i højere grad selvstændigt til undervisningsfaget.
Mål for integreret praktik på 3. årgang: •Den studerende kan reflektere på et fagligt, pædagogisk og didaktisk grundlag over egne erfaringer og kompleksiteten i lærerarbejdet •Den studerende kan inddrage viden fra forskellige faglige perspektiver i en vekselvirkning ml. teori og praksis i udvikling af professionel lærerfaglighed •Den studerende kan lede et undervisnings- og læringsfællesskab
Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 3. årgang: Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange. •Læreren som samarbejdspartner •Læreren som kulturskaber og kulturbærer •Læreren som myndighedsperson
Se oversigt over mål for integreret praktik, de ni dimensioner i lærerrollen og progression i læreruddannelsen.
|
Vejledning og trepartsamtaler på 3. årgang
| Der er som udgangspunkt en vejledning hver 14. dag af praktikgruppen, denne vejledning suppleres selvfølgelig med løbende samtaler med meduddanner gennem hele praktikken.
Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af meduddanneren, men andre lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, således at alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis.
Trepartssamtaler på 3. årgang (se skabelon for trepartsamtaler) Dato og tid bliver aftalt på praktiktemadage på KP |
Afslutning og evaluering af de studerendes forløb på 3. årgang. | Praktikforløbet bliver løbende evalueret, men særligt til en vejledning igennem halvdelen af forløbet omkring uge 2, så de studerende hele tiden er ajour med deres egen udvikling i praktikken Den studerende vil blive godkendt på Praktikportalen i forhold til fravær og deltagelse. |
Uddannelsesplan for studerendes forløbet på skolen
4. årgang
Se også skolens beskrivelse af skolen som uddannelsessted (del A)
Integreret praktik på 4. årgang
Integreret praktik på 4. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 3. De studerende er på skolen fire dage om ugen i et samlet forløb (blokpraktik) og varetager både undervisningen og øvrige opgaver. De studerende skal individuelt varetage minimum 12 lektioners undervisning i et eller flere sammenhængende forløb i deres 3. undervisningsfag.
På 4. årgang er den studerende den selvstændige og velbegrundede initiativtager Vejledende tekst om forløbet: På 4. årgang skal forløbet på skolen give de studerende med selvstændigt, ansvarligt og i samarbejde med andre om at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningsforløb. De studerende skal samarbejde med kolleger om at vurdere og håndtere praktiske problemstillinger og tage videns baserede og velbegrundede initiativer.
Opmærksomhedspunkter på 4. årgang:
| |
Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 4. årgang | Så snart vi modtager informationer fra Københavns Professionshøjskole om velkomstdage og navne på de studerende, inviterer vi til første velkomstdag på skolen. Vi forventer at dette møde finder sted i uge? I vil blive informeret om de fysiske rammer og hilse på jeres meduddannere, samt Praktikkordinator og praktikansvarlig fra skolens ledelse
|
Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen
| I vil i samarbejde med jeres meduddannere få tilrettelagt skema og mødetid. Samt løbende blive delagtiggjort i skolens dagligdag som beskrevet ovenfor. Praktikken vil foregå med 4 dage på skolen og 1 dag på KP |
Forventninger til de studerende/ praktikgruppen på 4. årgang
| Den/de studerende knyttes som udgangspunkt til en afdeling og et årgangsteam. Den/de studerende deltager i teamets planlægning på teammøder og afdelingsmøder samt møder på den samlede skole. Den/de studerende kan også deltage i forældremøder, der falder i praktikperioden. Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af praktiklæreren, men andre i lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. Kommunikation med forældrene kan finde sted via samtaler og i Aula i beskedsystemet samt i ugebreve, klassens opslagstavle. Vi møder også forældrene om morgenen (mest i indskolingshuset) inden morgensamling eller om eftermiddagen, når de henter børn i skolen før UFO.
|
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 4. årgang
| På 4. årgang arbejdes der med de studerende for at fremme den progression der ligger i uddannelsen. Der vil ske en yderligere inddragelse i undervisningsaktiviteter og planlægning af disse i forhold til 3. årgang. Der forberedes i højere grad selvstændigt til undervisningsfaget. Der skal forberedes 12 selvstændige lektioner i løbet af praktikken.
Mål for integreret praktik på 4. årgang: • Den studerende kan arbejde selvstændigt, ansvarligt og i samarbejde med andre om at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningsforløb • Den studerende kan samarbejde med kolleger om at vurdere og håndtere praktiske problemstillinger • Den studerende kan tage videns baserede og velbegrundede initiativer med henblik på udvikling af professionel lærerfaglighed og dømmekraft
Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 4. årgang: Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange. • Læreren som leder •Læreren som undersøger og udvikler af praksis
|
Vejledning og trepartsamtaler på 4. årgang
| Der er som udgangspunkt en vejledning hver 14. dag af praktikgruppen, denne vejledning suppleres selvfølgelig med løbende samtaler med meduddanner gennem hele praktikken.
Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af meduddanneren, men andre lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, således at alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis.
Trepartssamtaler på 4. årgang (se skabelon for trepartsamtaler) Dato og tid bliver aftalt på praktiktemadage på KP |
Evaluering af de studerendes forløb på skolen efter 4. år | Praktikforløbet bliver løbende evalueret, men særligt til en vejledning igennem halvdelen af forløbet omkring uge ?, så de studerende hele tiden er ajour med deres egen udvikling i praktikken Den studerende vil blive godkendt på Praktikportalen i forhold til fravær og deltagelse.
|
Den studerende | Praktiklæreren | KP-vejlederen |
|
|
|
Derudover forventer skolenaf vores praktikanter på P2, P3 og P4 at du: | ||
Udviser engagement | Forbereder dig | Deltager i skolens hverdag |
|
|
|