Velkommen i praktik som lærer på Utterslev Skole,der er en moderne naturfaglig profilskole i Københavns Kommune.Praktikansvarlige: Pia Mølholm, praktikkoordinator, kontaktes på praktikportalen samt email: Piamoe@kk.dk Frederik Bretton-Meyer, praktikvejleder/ koordinator, kontaktes på praktikportalen samt email: fred5971@undervisning.kk.dk Utterslev Skole samarbejder med Læreruddannelsen Zahle og læreruddannelsen KP (campus Carlsberg), samt er indgået i et nyt projekt med særligt talentfulde lærerstuderende.Talentholdet kalder Københavns Professionshøjskole for Copenhagen Honours College. Skolen som uddannelsessted Allerførst vil vi gerne invitere til at besøge vores forskellige on-line-præsentationer: https://utterslevskole.aula.dk samt Utterslev Skoles profil på Facebook: https://www.facebook.com/utterslevskole Skolens pædagogik og praksisfællesskab Tidligere studerende på Utterslev Skole beskriver skolen som meget moderne, både i måden dagen bliver tænkt på og i forholdet mellem elever og lærere. ”Jeg havde fornøjelsen, af at være i udstrakt praktik på Utterslev Skole. Grunden til at jeg bruger substantivet fornøjelse er fordi, det rent faktisk var en sand fornøjelse at være praktikant på skolen. Fra første dag blev vi (praktikanter) taget godt imod og følte os velkomne. Mit førstehåndsindtryk af skolen var derfor meget positivt, og resten af praktikken levede heldigvis op til dette. Skolen er nytænkende og innovativ i både sine undervisningsmetoder, men også tilrettelæggelsen af undervisningen. Dette kommer til udtryk, da vores praktiklærere på forhånd havde tilrettelagt deres skema til vores to undervisningsdage, så vi kunne undervise i vores linjefag. Dette var blandt andet med til at gøre vores planlægning af undervisningen optimal. I løbet af de 10 uger, deltog vi i ugentlige team- og afdelingsmøder, deraf følte vi os som en del af det faste lærerteam. Da de 10 uger var gået, var det meget naturligt for mig, at søge en stilling som lærervikar. Jeg kan i fremtiden godt se mig selv som fastansat lærer på Utterslev Skole”. Daniel, lærerstuderende på 2.år. Om undervisningen På Utterslev skole har vi en lærende og udviklingsorienteret tilgang. Børn går i skole for at lære og udvikle sig positivt, og derudover er både lærere og pædagoger i tæt samarbejde med hinanden. Der sættes læringsmål for eleverne, og der bliver tænkt over både indhold og valg af didaktiske metoder sammen. Skolen er organiseret i årgange, og alle voksne, - lærere og pædagoger, - arbejder som i årgangsteam. Skolens ledelse er knyttet tæt til årgangsteam og deltager i udvalgte teammøder, i observationsforløb og indgår i sparring om enkelte elever og klasser. Skolen har en naturfaglig profil og har en tradition for at være en del af ASTE-uddannelsen, som er et samarbejde mellem læreruddannelse, universitet og folkeskolen. Skolen modtager studerende fra uddannelsen, og er derfor både involveret i ASTE-praktikken og i det praksissamarbejde, der etableres mellem de tre parter – her har skolen allerede erfaring med lektionsstudier, laboratoriearbejde m.m. Copenhagen Hounours I skoleåret 21/21 har vi i samarbejde med Copenhagen Honours College (CHC), som er et talentprogram for lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole. Alle de studerende har naturfag, og programmet skal ruste dem til at indtræde i rollen som faglige fyrtårne på de danske personalerum efter endt uddannelse. Oplægget præsenterer tankerne bag programmet, herunder talentbegrebet, programmets indhold og de projekter, som de studerende arbejder med på CHC's partnerskoler. I skoleåret 20/21 har vi tre udvalgte fokus i fagene dansk, dansk som andet sprog og matematik. I alle fagene er opgaven at arbejde målrettet mod at løfte vores elever fagligt. Vi har mange forskellige veje til at nå det mål:
De studerende, der kommer i praktik på skolen, vil naturligt indgå i disse udviklingsarbejder. Skolen har en KKFO. Det betyder at fritidsordningen er en naturlig del af skolen, hvor dagen for børnene strækker sig ud over hele dagen. Kulturen er derfor kendetegnet af et tæt samarbejde på ledelsesniveau og i den pædagogiske praksis. Opsummerende vil I møde en skole, der er:
Skolen har også organisations- og lokalefællesskab med Fritidsordningen kaldet UFO´en. Det betyder et frugtbart og udvidet samarbejde med pædagogerne i UFO´en og lærerne i indskolingshuset. De fysiske rammer Skolen har som sagt lokalefællesskab med Utterslev Skoles KKFO – fritidsordningen, der har til huse i skolens lokaler om eftermiddagen. Det betyder, at lærerne i det daglige har et ”stærkt samarbejde” med pædagogerne og andet personale. Utterslev Skole er delt op i 2 afdelinger. Afdeling 1: fra 0. til 5. årgang Afdeling 2: fra 7. til 9.- årgang. Skolen består af 6 huse, de 3 elevhuse bag kanalen og 3 huse til hhv. praktisk-musiske fag, administration/store personalerum/PLC og idrætshal/kantine foran kanalen. Velkomsten Så snart vi modtager informationer fra de to læreruddannelsessteder om velkomstdage og navne på de studerende, inviterer vi til første velkomstdag på skolen. I møder en engageret personalegruppe, der både består af lærere, pædagoger og TAP-personale samt skolens ledelse, som samles hver dag i personalerummet. De studerende kan blive inviteret til at møde ind her, hvorefter de bliver vejledt af deres praktiklærer og typisk følger med over i den afdeling, hvor praktikken skal foregå. Her får de studerende et førstehåndsindtryk af afdelingens pulserende hverdag på årgangen og mødes efter den første observation af læringsmiljøet med praktiklæreren for at udfylde uddannelsesplanen i fællesskab. I løbet af velkomstdagen vil de studerende også møde skolens praktikansvarlige, skolens lederrepræsentant som fortæller lidt generelt om skolen og kobler uddannelsesplanens overordnede mål med de muligheder der er for gensidig læring i praktikforløbet. Derudover vil de studerende møde deres praktiklærere. På dette møde skal de studerende udfylde børne- og straffeattest, samt interne papirer med UNI-login m.m. til brug for kontoret. Der henvises også til en velkomstfolder, der giver praktiske informationer om skolen. Vi oplyser om de studerendes tilstedeværelse og praktikperioder, så alle på skolen er informerede om, hvem der er studerende i praktik og om vores praktikforløb på velkomstdage og ved praktikperiodens begyndelse. Forventninger til praktikkens parter Som nævnt i nedenstående skabelon består et praktikmodul af 275 timer: timer der afvikles ude på skolen og timer på læreruddannelsen. Inden skolen udfylder modellen fratrækkes de 50 timer, som den studerende bruger på praktikundervisning på læreruddannelsen og på skrivning af praktikopgave og eksamen. Der resterer dermed 225 timer (ikke lektioner) til aktiviteter på skolen, de kan fordeles på nedenstående måde: Kategori 1: Den studerende arbejder her sammen med en praktiklærer og udfører opgaver initieret af praktiklæreren. Hos os forventer vi, at den studerende underviser ca. 15-20 timer om ugen. Desuden forbereder og efterbehandler studerende og lærerne en del af undervisningen sammen. Dertil kommer løsning af andre læreropgaver. Alt i alt et arbejde for de studerende på ca..110 timer. Kategori 2: Den studerende arbejder uden praktiklærer, men med læreropgaver initieret af praktiklæreren/skolen fx forberedelse og efterbehandling af undervisning og vejledning, skole-hjemsamarbejde mm. ca. 50 timer Kategori 3: Den studerende arbejder uden praktiklærer fx med at dygtiggøre sig på eget initiativ for at kunne løse læreropgaven. ca. 50 timer Kategori 4: Den studerende får vejledning af praktiklærer eller andre ressourcepersoner på skolen ca. 15 timer Skolen
De studerende
Læreruddannelsen
Muligheder for praksissamarbejde Der er mulighed for praksissamarbejde, rammerne for dette lægges på velkomstmøde i begyndelsen af skoleåret af UCC- undervisere, skolens praktikansvarlige, praktiklærerne og de studerende. Herefter er det vigtigt, at de studerende i god tid planlægger en konkret problemstilling til deres introobservationsopgave. Da lærerne er organiseret i team, indebærer det en høj grad af forpligtende samarbejde; jo tidligere på skoleåret der lægges rammer for praksissamarbejdet desto bedre. Praktiske oplysninger vedrørende praktik på Utterslev Skole Utterslev Skole er fuldstændig røgfri og der må ikke ryges hverken i bygningerne eller udenfor. Dette gælder både ansatte og elever. I vinterhalvåret, mellem efterårsferien og frem til påske er der indeskosordning i bygning 1 og 2 samt på Multiverset (Pædagogisk Center). Husk derfor et par skiftesko til praktikperioden. Kommunikationen på skolen er i vid udstrækning elektronisk. Vi kommunikerer med hinanden indbyrdes på Aula og på praktikportalen. Desuden kommunikerer vi med elever og forældre i Aula. Når du starter i praktikken, vil du få adgang til skolens elektroniske konferencer i Office365 og Meebook, så du har mulighed for at følge med i skolens og teamenes liv. Du skal selv medbringe bærbar pc. Nøgle udleveres af skolens sekretær Linda. Skolen har mulighed for at udlevere en nøgle pr. gruppe, som returneres ved praktikkens ophør. Tavshedspligt før, under og efter praktikken. Vi understreger, at når man er praktikstuderende på skolen, indgår man som en del af personalet, der er underlagt tavshedspligt om personfølsomme oplysninger. Dvs. navne på elever eller personale samt konkrete oplevelser anonymiseres. Praktikanter kan låne undervisningsmidler på Københavns kommunes Center for undervisningsmidler, CFU, .https://ucc.dk/cfu Hvis du benytter dig af dette tilbud, er det meget vigtigt, at du overholder afleveringsfristerne. Ved sygdom og andet fravær beder vi dig sende en sms besked senest kl.6.45 på tlf. 27 11 02 70. Husk også at give besked til din praktiklærer og gruppe. Du er velkommen til at drikke te og kaffe på det store personalerum, det er gratis.
Gårdvagter og spisning med eleverne er en del af lærerjobbet, og opgaven varetages sammen med og efter aftale med praktiklæreren. Plan for praktik på niveau 1: 1. til 4. semester, dvs. 1. og 2. studieår på læreruddannelsen Rammer: Den/de studerende knyttes som udgangspunkt til en afdeling og et årgangsteam. Den/de studerende deltager i teamets planlægning på teammøder og afdelingsmøder samt møder på den samlede skole. Den/ de studerende kan også deltage i forældremøder, der falder i praktikperioden. Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af praktiklæreren, men andre i lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, således at alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis. Kommunikation med forældrene kan finde sted via samtaler og i Aula i beskedsystemet samt i ugebreve, klassens opslagstavle. Vi møder også forældrene om morgenen (mest i indskolingshuset) inden morgensamling eller om eftermiddagen, når de henter børn i skolen før UFO. En del forældre deltager jævnligt i morgensamlingerne i afdelingen. Tavshedspligt I det omfang der er forældremøder, skole-hjemsamtaler, behovssamtaler med enkelte forældre el.lign. kan de studerende deltage i disse møder såfremt parterne er indstillet på dette. Her er det vigtigt, at være opmærksom på at de studerende har tavshedspligt jf. Uddrag fra Forvaltningsloven: Tavshedspligt § 27. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jfr. borgerlig straffelov § 152 og §§ 152 c-152 f, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, herunder navnlig til: 6) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers interesse i at beskytte oplysninger om deres personlige eller interne, herunder økonomiske, forhold, (dele af stk. 1 og stk. 2-4 udeladt). Hvis der i praktikperioden er møder med KKFOen kan de studerende også deltage i disse planlægningsmøder med KKFO. På Utterslev Skole arbejder lærerne i medstyrende team, med fokus på tværfaglighed og fleksibel tilrettelæggelse af skemaerne. Det primære team er organiseret om en årgang, der oftest består af 3 - 4 klasser. Dette team består som hovedregel af 6 lærere, der arbejder sammen om den samme elevgruppe. Et team dækker til sammen de nødvendige faglige kompetencer. Derudover er alle lærere organiseret i 2 afdelinger: Hus 1 og 2 fra 0. til 5. årgang og udskoling fra 6. til 9. årgang. Udgangspunktet for teamsamarbejdet er teamplatformen, som er en aftale, der beskriver samarbejdets mål, struktur og organisering. At skemaerne er fleksible betyder, at det samme skema ikke gentager sig uge efter uge, men ændres efter de pædagogiske behov og fælles tværfaglige projekter i afdelingen, på skolen, eller fritidsordningen. Tilrettelæggelse: Vi forventer at hele praktikgruppen fuldt ud indgår i teamsamarbejdet under praktikken, dvs. også deltager i møder og planlægning efter undervisningens ophør. Det betyder, at du som praktikstuderende skal være meget fleksibel med din tid, og du må påregne, at de fag, du underviser i, kan ligge på meget forskellige tider og dage og have et indhold, der er bestemt af årsplanerne for pågældende klassetrin. Derfor kan du ikke have andet arbejde ved siden af din praktikperiode på skolen, for det er langt fra sikkert, at du kan passe dette arbejde under din praktik. En dag om ugen er der teammøde, som de studerende skal deltage i. Dette møde danner grundlag for alt samarbejde om undervisningen på årgangen f.eks. skemalægningen og undervisningsplanerne for den kommende uge. Den lærer, du er i praktik hos, er den vejledningsansvarlige lærer, men du kan sagtens komme til at arbejde sammen med andre lærere fra teamet og med andre børn på tværs af enten klasser, årgange eller afdelinger, hvor du er i praktik. Skolen kan indgå med relevante oplæg til de studerende med fokus på dele af kompetencemålene. Eksamen De studerende eksamineres af praktiklæreren og den studerendes underviser fra studiestedet. Der kan være aftalt portfolio-tilgang i eksaminationen eller cases med videoklip, hvor den/de studerende medbringer et produkt eller et videoklip fra gennemført praktikforløb og den studerende redegør for opnåelsen af færdighedsmålene i praktikperioden. Den/de studerende indgår i dialog med eksaminator om pointer fra læringsforløb, didaktiske og planlægningsmæssige overvejelser, klasse- og relationsledelse. (Se i øvrigt studieordningen). Plan for praktik på niveau 2: 6. semester på læreruddannelsen
Plan for praktik på niveau 3: 8. semester på læreruddannelsen
|