Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

I praktik som lærer

Velkommen i praktik som lærer på Utterslev Skole, der er en moderne naturfaglig profilskole i Københavns Kommune

Praktikansvarlige:

Nina Scheutz Steensen, praktikkoordinator.

Kontaktes på praktikportalen samt email: dw7c@kk.dk

Frederik Bretton-Meyer, praktikvejleder/ koordinator.

Kontaktes på praktikportalen samt email: fred5971@undervisning.kk.dk

Utterslev Skole samarbejder med Læreruddannelsen KP (Campus Carlsberg)

Skolen som uddannelsessted

Allerførst vil vi gerne invitere til at besøge vores forskellige on-line-præsentationer:

https://utterslevskole.aula.dk

Tidligere studerende på Utterslev Skole beskriver skolen som meget moderne, både i måden dagen bliver tænkt på og i forholdet mellem elever og lærere.

”Jeg havde fornøjelsen, af at være i udstrakt praktik på Utterslev Skole. Grunden til at jeg bruger

substantivet fornøjelse er fordi, det rent faktisk var en sand fornøjelse at være praktikant på skolen.

 Fra første dag blev vi (praktikanter) taget godt imod og følte os velkomne. 

Mit førstehåndsindtryk af skolen var derfor meget positivt, og resten af praktikken levede heldigvis op til dette.

Skolen er nytænkende og innovativ i både sine undervisningsmetoder, men også tilrettelæggelsen af undervisningen. Dette kommer til udtryk, da vores praktiklærere på forhånd havde tilrettelagt deres skema til vores to undervisningsdage, så vi kunne undervise i vores linjefag.

Dette var blandt andet med til at gøre vores planlægning af undervisningen optimal. 

I løbet af de 10 uger, deltog vi i ugentlige team- og afdelingsmøder, deraf følte vi os som en del af

det faste lærerteam.

Da de 10 uger var gået, var det meget naturligt for mig at søge en stilling som lærervikar. Jeg kan i fremtiden godt se mig selv som fastansat lærer på Utterslev Skole”.

Daniel, lærerstuderende på 2.år.

Om undervisningen

På Utterslev skole har vi en lærende og udviklingsorienteret tilgang. Børn går i skole for at lære og udvikle sig positivt, og derudover er både lærere og pædagoger i tæt samarbejde med hinanden.

Skolen er organiseret i årgange, og alle voksne, - lærere og pædagoger, - arbejder i årgangsteam. Skolens ledelse er knyttet tæt til årgangsteam og deltager i udvalgte teammøder, i observationsforløb og indgår i sparring om enkelte elever og klasser.

Natur og teknik for fuld musik Utterslev Skole åbnede i 2002 og er nu en 3- sporet skole. Vores pædagogiske grundlag repræsenterer en tidssvarende måde at drive skole på. Skolens mål er at udvikle livsduelige og fagligt dygtige børn og unge samt fremme arbejdsglæde, nysgerrighed og lysten til at lære, lege og udvikle sig hele livet. Vi er en skole med en naturfaglig profil og lægger vægt på eksperimenterende og kreative undervisningsmetoder såvel i de enkelte fag som i tværfaglige projekter. På det naturfaglige område er et af målene, at børnene udvikler en naturfaglig dannelse.

I skoleåret 25/26 har vi tre udvalgte fokus på visuel understøttelse i undervisningen. Styrke det pædagogiske læringscenter samt etablere co-teaching på alle årgange.

I alle fagene er opgaven at arbejde målrettet mod at løfte vores elever fagligt. Vi har mange forskellige veje til at nå det mål:

  • Styrkelse af en systematisk vejledning på alle årgange i de udvalgte fokusområder
  • Didaktiske samtaler om læringsmål, observation og feedback til eleverne

 

De studerende, der kommer i praktik på skolen, vil naturligt indgå i disse udviklingsarbejder.

Skolen har en KKFO. Det betyder at fritidsordningen er en naturlig del af skolen, hvor dagen for børnene strækker sig ud over hele dagen. Kulturen er derfor kendetegnet af et tæt samarbejde på ledelsesniveau og i den pædagogiske praksis.

Opsummerende vil I møde en skole, der er:

  • Fyldt med engagerede medarbejdere
  • Teambaseret med tæt årgangssamarbejde
  • En fleksibel tilrettelæggelse af elevernes og lærernes undervisningstid,
  • Præget af tværfaglighed, projektarbejde og generelt undersøgende arbejdsformer
  • Kendt for sit netværkssamarbejde som del af profilskolens læringstilgang
  • Kendt for at både skole og KKFO har fælles værdigrundlag med en fælles mission.
  • Kendt for at både skole og KKFO prioriterer stærkt samarbejde mellem lærere og pædagoger højt med stor respekt for faglighed og forskellige kompetencer.
  • Kendt for at skolens PLC og RC har en samlet strategi for arbejdet med inklusion af elever med særlige behov.

De fysiske rammer

Skolen består af 6 huse, de 3 elevhuse bag kanalen og 3 huse til hhv. praktisk-musiske fag, administration/store personalerum/PLC og idrætshal/kantine foran kanalen.

Velkomsten

Så snart vi modtager informationer fra Københavns Professionshøjskole om velkomstdage og navne på de studerende, inviterer vi til første velkomstdag på skolen. I møder en engageret personalegruppe, der både består af lærere, pædagoger og TAP-personale samt skolens ledelse, som samles hver dag i personalerummet. De studerende kan blive inviteret til at møde ind her, hvorefter de bliver vejledt af deres praktiklærer og typisk følger med over i den afdeling, hvor praktikken skal foregå. Her får de studerende et førstehåndsindtryk af afdelingens pulserende hverdag på årgangen og mødes efter den første observation af læringsmiljøet med praktiklæreren for at udfylde uddannelsesplanen i fællesskab. I løbet af velkomstdagen vil de studerende også møde skolens praktikansvarlige, skolens lederrepræsentant som fortæller lidt generelt om skolen og kobler uddannelsesplanens overordnede mål med de muligheder der er for gensidig læring i praktikforløbet.

Derudover vil de studerende møde deres praktiklærere. Før dette møde skal de studerende udfylde børne- og straffeattest, samt interne papirer med UNI-login m.m. til brug for kontoret.

Der henvises også til en velkomstfolder, der giver praktiske informationer om skolen.

Vi oplyser om de studerendes tilstedeværelse og praktikperioder, så alle på skolen er informerede om, hvem der er studerende i praktik og om vores praktikforløb på velkomstdage og ved praktikperiodens begyndelse.

Gårdvagter og spisning med eleverne er en del af lærerjobbet, og opgaven varetages sammen med og efter aftale med praktiklæreren.

Rammer

Den/de studerende knyttes som udgangspunkt til en afdeling og et årgangsteam. Den/de studerende deltager i teamets planlægning på teammøder og afdelingsmøder samt møder på den samlede skole. Den/de studerende kan også deltage i forældremøder, der falder i praktikperioden.

Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af praktiklæreren, men andre lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, så alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis.

Kommunikation med forældrene kan finde sted via samtaler og i Aula i beskedsystemet samt i ugebreve, klassens opslagstavle. Vi møder også forældrene om morgenen (mest i indskolingshuset) inden morgensamling eller om eftermiddagen, når de henter børn i skolen før UFO. En del forældre deltager jævnligt i morgensamlingerne i afdelingen.

Tavshedspligt 

I det omfang der er forældremøder, skole-hjemsamtaler, behovssamtaler med enkelte forældre el.lign. kan de studerende deltage i disse møder hvis parterne er indstillet på dette. Her er det vigtigt at være opmærksom på at de studerende har tavshedspligt jf. Uddrag fra Forvaltningsloven:

Tavshedspligt

§ 27. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jfr. borgerlig straffelov § 152 og §§ 152 c-152 f, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hen­syn til offentlige eller private interesser, herunder navnlig til:

6) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers interesse i at beskytte oplysninger om deres personlige eller interne, herunder økonomiske, forhold, (dele af stk. 1 og stk. 2-4 udeladt).

Tilrettelæggelse

Vi forventer at hele praktikgruppen fuldt ud indgår i teamsamarbejdet under praktikken, dvs. også deltager i møder og planlægning efter undervisningens ophør. Det betyder, at du som praktikstuderende skal være meget fleksibel med din tid, og du må påregne, at de fag, du underviser i, kan ligge på meget forskellige tider og dage og have et indhold, der er bestemt af årsplanerne for pågældende klassetrin. En dag om ugen er der teammøde, som de studerende kan deltage i hvis det falder sammen med praktikdagen i P1 og P2. Dette møde danner grundlag for alt samarbejde om undervisningen på årgangen f.eks. skemalægningen og undervisningsplanerne for den kommende uge.

Den lærer/meduddanner, du er i praktik hos, er den vejledningsansvarlige lærer, men du kan sagtens komme til at arbejde sammen med andre lærere fra teamet og med andre børn på tværs af enten klasser, årgange eller afdelinger, hvor du er i praktik.

Skolen kan indgå med relevante oplæg til de studerende med fokus på dele af kompetence målene.

Praktiske oplysninger vedrørende praktik på Utterslev Skole

Utterslev Skole er fuldstændig røgfri og der må ikke ryges hverken i bygningerne eller udenfor. Dette gælder både ansatte og elever. I vinterhalvåret, mellem efterårsferien og frem til påske er der indesko ordning i bygning 1 og 2 samt på Multiverset (Pædagogisk Center). Husk derfor et par skiftesko til praktikperioden.

Kommunikationen på skolen er i vid udstrækning elektronisk. Vi kommunikerer med hinanden indbyrdes på Aula og på praktikportalen. Desuden kommunikerer vi med elever og forældre i Aula. Når du starter i praktikken, vil du få adgang til skolens elektroniske konferencer i Office365 og Meebook, så du har mulighed for at følge med i skolens og teamenes liv. Du skal selv medbringe bærbar pc.

Nøgle udleveres af skolens sekretær Linda. Skolen har mulighed for at udlevere en nøgle pr. gruppe, som returneres ved praktikkens ophør.

Tavshedspligt før, under og efter praktikken.

Vi understreger, at når man er praktikstuderende på skolen, indgår man som en del af personalet, der er underlagt tavshedspligt om personfølsomme oplysninger. Dvs. navne på elever eller personale samt konkrete oplevelser anonymiseres.

Praktikanter kan låne undervisningsmidler på Københavns Kommunes Center for undervisningsmidler,

CFU, .https://ucc.dk/cfu Hvis du benytter dig af dette tilbud, er det meget vigtigt, at du overholder afleveringsfristerne.

Ved sygdom og andet fravær beder vi dig sende en sms-besked senest kl.6.45 på tlf. 27 11 02 70. 

Husk også at give besked til din praktiklærer og gruppe.

Du er velkommen til at drikke te og kaffe på det store personalerum, det er gratis.

 

Lærerstuderendes forløb på skolen 1. og 2. årgang 

Se også skolens beskrivelse af skolen som uddannelsessted (del A)

1.årgang

 

Integreret praktik på 1. årgang 

 

Integreret praktik på 1. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 1 og grundfaget pædagogik og almen didaktik. De studerende er på skolen en dag ugentligt gemmen hele første år og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver.  

 

På 1. årgang er den studerende medvirkende iagttager

 

På 1. årgang skal forløbet på skolen give de studerende indblik i skolens hverdag, kultur og organisering, give de studerende indsigt og viden om lærerens planlægning og undervisning, og give de studerende mulighed for at afprøve at planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser.
De studerende skal arbejde med observationer, observere og arbejde med lærerrollen og indsamle empiri til førsteårsprøven.

 

Opmærksomhedspunkter på 1. årgang:

• Hjælp de studerende med at reflektere over deres forforståelse af skolen og lærerrollen

• Hjælp de studerende med at løfte situationerne fra en lokal til en overordnet kontekst

• Hjælp de studerende med at udvikle en begyndende professionsidentitet

• Hjælp de studerende med at indgå i en bred vifte af opgaver og aktiviteter på skolen

• Hjælp de studerende med at lave relevante observationer

 

Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 1. årgang

Så snart vi modtager informationer fra Københavns Professionshøjskole om velkomstdage og navne på de studerende, inviterer vi til første velkomstdag 

på skolen.

 

I vil blive informeret om de fysiske rammer og hilse på jeres meduddannere, samt 

Praktikkordinator og praktikansvarlig fra skolens ledelse

 

 

 

Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen 

 

 

I vil i samarbejde med jeres meduddannere få tilrettelagt skema og mødetid. Samt løbende blive delagtiggjort i skolens dagligdag som beskrevet ovenfor.

 

Forventninger til samarbejdet 

på 1. årgang

 

Vi forventer at hele praktikgruppen fuldt ud indgår i teamsamarbejdet under praktikken, dvs. også deltager i møder og planlægning efter undervisningens ophør, hvis de måtte ligge på praktikdagen.

Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 1. årgang 

 

Praktikgruppen deltager så vidt muligt i interaktion med klassens lærere og elever. Herved er der også bedre muligheder for at gøre sig erfaringer og observationer, samt indsamle empiri til studiet.

De studerende kan efter at have lært klassen at kende holde børnesamtaler for at arbejde videre med deres observationer.

 

Mål for integreret praktik på 1. årgang: 

•  Den studerende kan identificere og indsamle relevant viden om læreres planlægning og undervisning.

•  Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser og kan redegøre for sine didaktiske overvejelser.

•  Den studerende kan forstå og reflektere over sin egen rolle som lærer.

 

Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 1. årgang:

Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange. 
På første årgang er der særligt fokus på:

•  Læreren som fagperson

•  Læreren som samtalepartner og retoriker

 

Vejledning og trepartsamtaler på 
1. årgang 

 

Der er som udgangspunkt en månedlig vejledning af praktikgruppen, denne vejledning suppleres selvfølgelig med løbende samtaler med meduddanner gennem hele praktikken.

 

Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af meduddanneren, men andre  lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, således at alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis.

 

Trepartssamtaler på 1. årgang (se skabelon for trepartsamtaler)

Trepartssamtaler

 

Dato og evt. tid bliver aftalt på praktiktemadage på KP

 

 

 

 

2.årgang

 

Integreret praktik på 2. årgang – indsigt og undersøgelse

 

Integreret praktik på 2. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 1 og grundfaget pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik. De studerende er på skolen en dag ugentligt gemmen hele andet år og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver. 

 

På 2. årgang er den studerende undersøgende deltager

 

På 2. årgang skal forløbet på skolen give de studerende indsigt og viden, så de studerende i samarbejde med andre, kan forholde sig undersøgende til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og indgå i folkeskolens undervisning og i samarbejdsrelationer. Den studerende skal gøre øvelser i brug af faglige og videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger.

 

Opmærksomheder på 2. årgang:
•   Hjælp de studerende med at udvikle formel, personlig og faglig autoritet

•   Hjælp de studerende med begyndende anvendelse af videnskabelige metoder til undersøgelse af 
     lærerfaglige problemstillinger

•   Hjælp de studerende med at planlægge og evaluere tværfaglig undervisning

•   Hjælp de studerende med at arbejde professionelt med arbejdet med elevernes relationer og med at     indgå i de professionelle samarbejder på skolen

•   Hjælp de studerende med at arbejde systematisk med almendidaktik og fagdidaktik

Velkommen tilbage på skolen

Ved behov inviterer vi til velkomstmøde på skolen.

I vil blive informeret om eventuelle skift i meduddannere, samt møde 

praktikkoordinator og praktikansvarlig fra skolens ledelse

 

 

Forventninger til samarbejdet på 2. årgang

 

 

Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 2. årgang 

 

På 2. årgang arbejdes der med de studerende for at fremme den progression der ligger i uddannelsen. Der vil ske en yderligere inddragelse i undervisningsaktiviteter og planlægning af disse. Der forberedes i højere grad med den meduddanner der er tilknyttet praktikgruppen.

 

På 2. årgang er den studerende undersøgende deltager

 

Beskriv kort, hvordan skole og praktiklærer understøtter de studerende i:

  • De studerendes rolle som undersøgende deltager

  • De studerendes arbejde med målene for integreret praktik på 2. årgang 

  • De studerendes arbejde med de udvalgte dimensioner i lærerrollen 

 

Mål for integreret praktik på 2. årgang 

  • Den studerende kan, i samarbejde med andre, forholde sig undersøgende til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning

  • Den studerende kan, med baggrund i almen- og fagdidaktiske tilgange og perspektiver, indgå i folkeskolens undervisning

  • Den studerende kan indgå i samarbejdsrelationer


De ni dimensioner i lærerrollen – udvalgte dimensioner på 2. årgang
Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange - på 2. årgang er der særligt fokus på:

  • Læreren som didaktiker

  • Læreren som relationsudvikler

 

Vejledning og trepartsamtaler på 2. årgang

 

Der er som udgangspunkt en månedlig vejledning af praktikgruppen, denne vejledning suppleres selvfølgelig med løbende samtaler med meduddanner gennem hele praktikken.

 

Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af meduddanneren, men andre lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, således at alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis.

 

 Trepartssamtaler på 2. årgang (se skabelon for trepartsamtaler)

Trepartssamtaler 2. årgang

 

Dato og evt. tid bliver aftalt på praktiktemadage på KP

Afslutning og evaluering af de studerendes forløb ved afslutningen af forløbet på 2. årgang

 

Praktikforløbet bliver løbende evalueret, men særligt til en vejledning hvert halvår, så de studerende hele tiden er ajour med deres egen udvikling i praktikken.

Den studerende vil blive godkendt på Praktikportalen i forhold til fravær og deltagelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lærerstuderendes forløb i integreret praktik på skolen 3. årgang 


3.årgang

 

Integreret praktik på 3. årgang 

 

Integreret praktik på 3. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 2 og grundfaget livsoplysning. De studerende er på skolen fire dage om ugen i et samlet forløb (blokpraktik) og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver. 

 

På 3. årgang er den studerende reflekterende udøver

Vejledende tekst om forløbet:

 

På 3. årgang skal forløbet på skolen give de studerende erfaringer med kompleksiteten i lærerarbejdet og udvikle deres evne til at lede et undervisnings- og læringsfællesskab. De studerende skal opnå færdigheder i at reflektere over egne erfaringer på et fagligt, pædagogisk og didaktisk grundlag i en vekselvirkning mellem teori og praksis, og udvikle deres professionelle lærerfaglighed. 

 

Opmærksomhedspunkter på 3. årgang:

• Hjælp de studerende med at reflektere over egne erfaringer vha. relevant teori

• Hjælp de studerende med at lave og begrunde varieret og differentieret undervisning

• Hjælp de studerende med at arbejde med deres professionelle identitet

• Hjælp de studerende med at reflektere over deres personlige værdiorientering i forhold til 
    lærerprofessionen

• Hjælp de studerende med at sætte deres teoretiske viden i spil

 

Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 3. årgang

Så snart vi modtager informationer fra Københavns Professionshøjskole om velkomstdage og navne på de studerende, inviterer vi til første velkomstdag 

på skolen. Vi forventer at dette møde finder sted i uge 48.

I vil blive informeret om de fysiske rammer og hilse på jeres meduddannere, samt 

Praktikkordinator og praktikansvarlig fra skolens ledelse

 

Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen 

 

 

I vil i samarbejde med jeres meduddannere få tilrettelagt skema og mødetid. Samt løbende blive delagtiggjort i skolens dagligdag som beskrevet ovenfor.

Praktikken vil foregå med 4 dage på skolen og 1 dag på KP

Forventninger til de studerende/

praktikgruppen på 3. årgang

 

Den/de studerende knyttes som udgangspunkt til en afdeling og et årgangsteam. Den/de studerende deltager i teamets planlægning på teammøder og afdelingsmøder samt møder på den samlede skole. Den/de studerende kan også deltage i forældremøder, der falder i praktikperioden.

Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af praktiklæreren, men andre i lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus.

Kommunikation med forældrene kan finde sted via samtaler og i Aula i beskedsystemet samt i ugebreve, klassens opslagstavle. Vi møder også forældrene om morgenen (mest i indskolingshuset) inden morgensamling eller om eftermiddagen, når de henter børn i skolen før UFO.

 

 

 

Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 3. årgang 

 

På 3. årgang arbejdes der med de studerende for at fremme den progression der ligger i uddannelsen. Der vil ske en yderligere inddragelse i undervisningsaktiviteter og planlægning af disse i forhold til 2. årgang. Der forberedes i højere grad selvstændigt til undervisningsfaget. 

 

Mål for integreret praktik på 3. årgang: 

•Den studerende kan reflektere på et fagligt, pædagogisk og didaktisk grundlag over egne erfaringer og kompleksiteten i lærerarbejdet 

•Den studerende kan inddrage viden fra forskellige faglige perspektiver i en vekselvirkning ml. teori og praksis i udvikling af professionel lærerfaglighed 

•Den studerende kan lede et undervisnings- og læringsfællesskab

 

Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 3. årgang:

 Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange. 
På tredje årgang er der særligt fokus på:

•Læreren som samarbejdspartner 

•Læreren som kulturskaber og kulturbærer

•Læreren som myndighedsperson

 

Se oversigt over mål for integreret praktik, de ni dimensioner i lærerrollen og progression i læreruddannelsen.

 

Vejledning og trepartsamtaler på 3. årgang 

 

Der er som udgangspunkt en vejledning hver 14. dag af praktikgruppen, denne vejledning suppleres selvfølgelig med løbende samtaler med meduddanner gennem hele praktikken.

 

Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af meduddanneren, men andre lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, således at alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. 

Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis.

 

Trepartssamtaler på 3. årgang (se skabelon for trepartsamtaler)

Trepartssamtaler 3. årgang

Dato og tid bliver aftalt på praktiktemadage på KP

Afslutning og evaluering af de studerendes forløb på 3. årgang.

Praktikforløbet bliver løbende evalueret, men særligt til en vejledning igennem halvdelen af forløbet omkring uge 2, så de studerende hele tiden er ajour med deres egen udvikling i praktikken

Den studerende vil blive godkendt på Praktikportalen i forhold til fravær og deltagelse.

 

 

Uddannelsesplan for studerendes forløbet på skolen
4. årgang 

Se også skolens beskrivelse af skolen som uddannelsessted (del A)

 

Integreret praktik på 4. årgang 

 

Integreret praktik på 4. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 3. De studerende er på skolen fire dage om ugen i et samlet forløb (blokpraktik) og varetager både undervisningen og øvrige opgaver. 

De studerende skal individuelt varetage minimum 12 lektioners undervisning i et eller flere sammenhængende forløb i deres 3. undervisningsfag.

 

På 4. årgang er den studerende den selvstændige og velbegrundede initiativtager

Vejledende tekst om forløbet:

På 4. årgang skal forløbet på skolen give de studerende med selvstændigt, ansvarligt og i samarbejde med andre om at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningsforløb. De studerende skal samarbejde med kolleger om at vurdere og håndtere praktiske problemstillinger og tage videns baserede og velbegrundede initiativer.

 

Opmærksomhedspunkter på 4. årgang:

  • Hjælp de studerende med selvstændigt at planlægge og gennemføre undervisningsforløb 

  • Hjælp de studerende med at vurdere og nytænke undervisning gennem faglige, pædagogisk og didaktiske refleksion
     Hjælp de studerende med at både at tage selvstændigt ansvar for og indgå i fælles håndteringer af konkrete problemstillinger 

  • Hjælp de studerende med at tage initiativ med udgangspunkt i egen velbegrundede lærerfaglighed 

  • Hjælpe de studerende med at udvise og reflektere over deres professionel lærerfaglighed og dømmekraft i alle dele af lærerarbejdet

 

Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 4. årgang

Så snart vi modtager informationer fra Københavns Professionshøjskole om velkomstdage og navne på de studerende, inviterer vi til første velkomstdag 

på skolen. Vi forventer at dette møde finder sted i uge?

I vil blive informeret om de fysiske rammer og hilse på jeres meduddannere, samt 

Praktikkordinator og praktikansvarlig fra skolens ledelse

 

Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen 

 

 

I vil i samarbejde med jeres meduddannere få tilrettelagt skema og mødetid. Samt løbende blive delagtiggjort i skolens dagligdag som beskrevet ovenfor.

Praktikken vil foregå med 4 dage på skolen og 1 dag på KP

Forventninger til de studerende/

praktikgruppen på 4. årgang

 

Den/de studerende knyttes som udgangspunkt til en afdeling og et årgangsteam. Den/de studerende deltager i teamets planlægning på teammøder og afdelingsmøder samt møder på den samlede skole. Den/de studerende kan også deltage i forældremøder, der falder i praktikperioden.

Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af praktiklæreren, men andre i lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus.

Kommunikation med forældrene kan finde sted via samtaler og i Aula i beskedsystemet samt i ugebreve, klassens opslagstavle. Vi møder også forældrene om morgenen (mest i indskolingshuset) inden morgensamling eller om eftermiddagen, når de henter børn i skolen før UFO.

 

Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 4. årgang 

 

På 4. årgang arbejdes der med de studerende for at fremme den progression der ligger i uddannelsen. Der vil ske en yderligere inddragelse i undervisningsaktiviteter og planlægning af disse i forhold til 3. årgang. Der forberedes i højere grad selvstændigt til undervisningsfaget. Der skal forberedes 12 selvstændige lektioner i løbet af praktikken.

 

Mål for integreret praktik på 4. årgang:  

• Den studerende kan arbejde selvstændigt, ansvarligt og i samarbejde med andre om at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningsforløb

• Den studerende kan samarbejde med kolleger om at vurdere og håndtere praktiske problemstillinger 

• Den studerende kan tage videns baserede og velbegrundede initiativer med henblik på udvikling af professionel lærerfaglighed og dømmekraft

 

Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 4. årgang:

Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange. 
På fjerde årgang er der særligt fokus på:

• Læreren som leder

•Læreren som undersøger og udvikler af praksis

 

Vejledning og trepartsamtaler på 4. årgang 

 

Der er som udgangspunkt en vejledning hver 14. dag af praktikgruppen, denne vejledning suppleres selvfølgelig med løbende samtaler med meduddanner gennem hele praktikken.

 

Praktikvejledningen varetages som udgangspunkt af meduddanneren, men andre lærere i årgangsteamet kan efter behov aftale at overtage dele af vejlederfunktionen med særligt fagligt fokus. De studerende er ansvarlige for at udarbejde et vejledningsgrundlag – en dagsorden til vejledningsmøderne i god tid inden mødet, således at alle parter er klar over mødets indhold og kan forberede det. Det er vigtigt at koblingen mellem praksis og teori belyses og inddrages i praktikvejledningen. Forskellige observationsværktøjer kan benyttes for at fremme den gode dokumentation og koblingen teori-praksis.

 

Trepartssamtaler på 4. årgang (se skabelon for trepartsamtaler)

Trepartssamtaler 4. årgang

Dato og tid bliver aftalt på praktiktemadage på KP

Evaluering af de studerendes forløb på skolen efter 4. år

Praktikforløbet bliver løbende evalueret, men særligt til en vejledning igennem halvdelen af forløbet omkring uge ?, så de studerende hele tiden er ajour med deres egen udvikling i praktikken

Den studerende vil blive godkendt på Praktikportalen i forhold til fravær og deltagelse.

 

 

 

 

Den studerende

Praktiklæreren

KP-vejlederen

  • Du møder til tiden

  • Du er som udgangspunkt på skolen en fuld arbejdsdag (7,4 timer)

  • Du følger din praktiklærer

  • Du tager deli skolens kulturer og praksisser

  • Du involverer dig i

    læreropgaver  bådefagligt såvel som almene. (se

    årsforløb vedhæftet)

  • Du deltager i samtaler og vejledning med din

    praktiklærer  skolen

  • Du har ansvaret for at

    udarbejde dagsorden og tage referat af vejledningen. Dem skal du samle i en portefølje som redskab til at sikre udvikling over tid.

  • Du deltager i 1-2 trepartssamtaler

  • læser om skolen på hjemmesiden inden første møde

  • er i praktik i deres kompetencemål – så ikke kun i deres fag

  • har styr på hvert deres uni-login, som bruges til at blive oprettet som bruger på skolens online platforme

  • er på skolen (dagligt) og hele dagen og deltager i aktiviteter som en læreransat på skolen, jvf. studieaktivitetsmodellen.

  • orienterer sig om de praktiske forhold på skolen

  • kommer til tiden, er velforberedte, aktivt deltagende og møder eleverne med godt humør og lyst til læreropgaven

  • indgår i refleksioner om læringsudbytte og praksis i teamsamarbejdet og øvrige mødefora, samt vejledning.

  • deltager aktivt i alle aktiviteter (undervisning, vejledning, møder, ekskursioner m.m.)

  • optræder ansvarligt i alle forhold og som rollemodel for eleverne

  • er bevidst om betydningen af egen ageren som en del af lærerjobbet

  • er aktivt opsøgende i forhold til at deltage i skolens dagligliv og i den forbindelse forholde sig aktivt til egen læring

  • overholder tavshedspligt og regler for videooptagelse m.m.

  • anvender skolens procedure ved evt. sygemelding

  • er bevidste om, at man i praktikken er en del af en arbejdskultur, og at denne kan være væsentlig anderledes, end det, man er vant til fra læreruddannelsesstedet. 

  • deltager i skole-hjem-samarbejdet

 

  • Du lader de studerende

    følge/indgå i dit skemaog øvrige arbejdsopgaver en hel

    arbejdsdag. Svarende til 7,4

    time, hvorafca. 2-3 lektioner er de studerendes undervisningsfag.

  • Du lader de studerende både observere og afprøve undervisningsaktiviteter i deres fag såvel som almene

    læreropgaver og øvrige fag de møder.

  • Du sikrer at de studerende møder læreropgaver bredt.

  • Du introducerer de studerende til skolens kultur og praksisser.

  • Du afsætter tidtil vejledning med de studerende.

  • Du deltager evt.i et formøde på KP, sammen med Kp- underviserne.

  • Du deltager i 1-2 trepartsamtaler.

 

 

 

 

 

  • Etablerer dialog med lærer sådan at lærer og KP- underviser sammen finder et dialogforum,der passer dem i forhold til deres samarbejde.

  • Er tovholder  samarbejdet med lærerne.

  • Sikrer en arbejdsform der skaber transparens og syntese i det, der sker i undervisningen på KP i vekselvirkning med det, der foregår i praktikken.

  • Er tovholder på gruppe-re- dannelse hos de studerende i uge 45.

  • Deltager i et formøde med praktikvejlederen. Mødet afholdes af KP.

  • Deltager i 1-2 trepartsamtaler.

  • sender information om praktikken, så snart der er nyt, og giver besked om antal studerende og deres fag så tidligt som muligt i forhold til årets planlægning.

  • etablerer et mødested – fysisk eller virtuelt, hvor KP-underviseren og praktiklærere kan lave aftaler og den overordnede planlægning for deres samarbejde om de studerendes praktik. (Praktikportalen)

  • afstemmer forventning om intro-observationsopgaves logistik og planlægning fra begyndelsen af skoleåret.

  • deltager i trepartssamtaler mellem studerende, praktiklærere og lektorer på læreruddannelsen

 

Derudover forventer skolenaf vores praktikanter  P2, P3 og P4 at du:

Udviser engagement

Forbereder dig

Deltager i skolens

hverdag

  •  har gjortdig tanker om hvorfor du vil være lærer

  • Du har satdig ind i mål for praktikken

  • At du har overvejet og

    formuleret skriftligt, hvilke ønsker og udfordringer du gerne vil have indfriet i praktikperioden.

  • At du forholder dig nysgerrig, spørgende og interesseret til det pædagogiske arbejde.

  • At du tjekkerpraktikportalen

  • At du overholder aftaler

    omkring syge-og raskmelding til skolens kontor og din

    praktiklærer.

  • Du overholder  tavshedspligten

  • Aftaler i god tid med din praktiklærer

  • At du overvejer praktikkens mål og indhold i forhold til klassens årsplan.

  • At du i god tid

    afleverer/informerer praktiklæreren om din undervisningsplan.

  • At du deltager og er forberedt til møder, undervisning og

    vejledning.

  • At du forbereder dig til

    vejledningstimerne og laver dagsorden. (sendes til

    praktiklærer dagen før)

  • At du er fleksibel og samarbejdsvillig. Bådei

    praktikgruppe og med vejleder.

  • At du deltager i hele

    arbejdsdagen i praktikperioden. Evt. erhvervsarbejde kan ligge efter kl. 17.00.

  • At du er indstillet på at observere og afprøve undervisning i andrefag end dit nuværende praktikfag.

  • At du deltager i gårdvagter

  • At du deltager i mødevirksomhed

  • At du er villig til at indgåi konfliktløsning

  • At du møderi klassen 7.50 til morgentimerne