Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

SB formandens beretning 2020 - 21

Året 2020/2021 i skolebestyrelsen på Utterslev Skole

 

I bestyrelsens beretning kan du læse om coronahåndteringen, distriktsændring, ny budgetmodel, personaleomsætning, elevudsivning, kontaktforældrenes rolle og elevernes læring.

8. april 2021

Hvert forår holder skolebestyrelsen et forældremøde, hvor vi sammen med skolens forældre gør status på det arbejde der er lavet i skolebestyrelsen det forgangne år og får input fra forældregruppen i forhold til hvad der optager dem og hvad de i det kommende år ønsker, at skolebestyrelsen skal have fokus på. Det forældremøde ligger i år d. 8. april kl. 17 – 18:30. Vi håber I har mulighed for at deltage.

Corona

Selvom corona har fyldt meget og har begrænset os alle i at mødes, har vi i skolebestyrelsen formået at fastholde vores møder, som så har været afviklet på Teams.

Hjemsendelsen, nødundervisningen, nødpasningen – den uforudsigelige skolegang, som har været en stor del af skoleåret og som fortsat er det, har været et tilbagevendende tema på skolebestyrelsesmøderne. Vi står nu forhåbentlig på kanten af en bredere genåbning og skal finde ud af hvad vi har lært af corona og hvilket trivsels og fagligt læringsefterslæb, corona har medført.

Der kan være mange gode spørgsmål at stille og svar at give. Derfor har vi også besluttet at det ikke kun skal være en drøftelse på et skolebestyrelsesmøde, men et tema hvor alle skolens forældre har mulighed for at deltage. Coronaskolen er derfor temaet på dette års forældremøde med skolebestyrelsen d. 8. april. Vi glæder os således til drøftelsen og håber at mange forældre vil deltage.

Skoledistriktet

Utterslev Skole er bygget som en tre-sporet skole, men har igennem de sidste 5 år reelt fungeret som en fire-sporet skole. Skolen har således gjort plads til 4 ekstra klasser, som vil være en del af skolen, frem til 2030, hvilket giver skolen en maksimal fysisk belastning. 93 % af skolens grunddistriktsbørn søger ind på skolen. Til sammenligning ligger det københavnske gennemsnit på 61 %. Vi er selvfølgelig glade for at så mange familier vælger Utterslev Skole, men det er også rimeligt at forvente at de børn der kommer ind på skolen, har ordentlige fysiske miljøer at være i.

Fra skoleåret 2021/22 har Børne- og Ungeudvalget i Københavns Kommune besluttet at ændre vores skoledistrikt, således at vi kan fastholde en tre-sporet skole. Skolebestyrelsen har løbende afgivet høringssvar i sagen og vi er glade for beslutningen om at ændre skoledistriktet, da det betyder at vi på sigt kan få den plads tilbage til eleverne som skolen er bygget til - både ude og inde.

Vi er selvfølgelig opmærksomme på at der er forældre, hvis børn nu må krydse Hareskovvejen for at komme i deres lokale folkeskole på Bellahøj Skole. Vi har derfor meget udtrykkelig sagt, at disse børn skal sikres en god skolevej. Det er i forlængelse af beslutning om ændring af skoledistriktet for Utterslev Skole, afsat 4,6 mio. kr. i 2021 – 2023 til at sikre skolevejen over Hareskovvejen og med skoleindskrivningen for det kommende skoleår, tyder alt på at vi starter 3 nye 0.klasser.

Ny budgetmodel og færre penge til Utterslev Skole

Der har igennem de sidste mange år været mange justeringer i tildelingen af skolens budgetter og der er skabt et behov for at udarbejde en ny budgetmodel, bl.a. med større gennemsigtighed og en mere databaseret tildeling f.eks. til børn med sociale udfordringer.

I det første udspil til ny budgetmodel stod skolen til at miste et årligt beløb på 1,7 mio. kr., hvilket svarer til ca. 4 – 5% af budgettet. Heldigvis blev flere af de indsigelser vi havde beskrevet i vores høringssvar hørt og vi er endt med en budgetmodel der årligt reducerer Utterslev Skoles budget med ca. 1,4 mio. kr. En besparelse der bliver indfaset over de næste 3 år.

Det er stadig rigtig mange penge vi skal finde og skolebestyrelsen har netop godkendt et budget hvor der bliver skåret på de pædagogtimer der går til understøttende undervisning på tredje årgang. Det har i mange år været mulig at fastholde pædagogtimerne, selvom vi ikke var forpligtede hertil, da vi havde midlerne hertil. Det er derfor heller ikke med vores gode vilje, at skolen skal skære på det velfungerende samarbejde som lærere og pædagoger har. Vi kan dog glæde os over at pædagogerne fortsat er i 3. klasserne 1½ time om ugen i det der hedder ”stærkt samarbejde”. 

Personaleomsætning

Skolebestyrelsen har i dette skoleår ønsket en dybere analyse af lærer- og pædagogudskiftningen på skolen. Personaledata kan trækkes på rigtig mange forskellige måder. De tal bestyrelsen har interesseret sig for, er tal på det personale der har daglig direkte kontakt med vores børn. Derudover har vi været interesseret i tal der viser de arbejdsforhold, som skolen har indflydelse på, hvilket vil sige at vi ikke har kigget på f.eks. barsler. Der findes ikke databaser, der samler disse data, så der har været investeret tid i at indsamle data for årene 2017/18, 2018/19 og 2019/20, som:   

  • vedrører lærere og pædagoger - dvs. at skolesekretær, ledelse, rengøring og gårdmænd ikke indgår i tallene
  • ikke medtæller månedslønnede vikarer, hvilket vil sige at f.eks. barselsvikarer ikke er med
  • ikke medtæller timelønnede, elever, praktikanter, flexjob m.m.

Data fortæller, at der igennem de sidste tre år er en gennemsnitlig personaleomsætning for hhv. lærere og pædagoger på ca. 18 %. I forhold til nogle undersøgelser ligger det gennemsnitlig lavere, fx i rapport fra VIVE, hvor personaleomsætning i Københavns Kommune i 2016 var på 23. I forhold til andre undersøgelser ligger det gennemsnitlig højere. Skolen er en stor skole og nogle årgange kan opleve stor stabilitet i personalegruppen, mens andre årgange kan være påvirket af større omskiftelighed i personalet. Skolebestyrelsen ser gerne at der i de tilfælde hvor der er større udskiftning på en årgang eller længerevarende vikarforløb, f.eks. som følge af barsler, at der er en tæt bevågenhed fra ledelsens side, forældrene holdes orienteret og der er en god dialog med kontaktforældrene.

Opgørelse over lærernes anciennitet viser, at fastansatte på skolen med mere end 2 års anciennitet er ca. 70 %.  Opgørelsen viser også, at der efter skolereformen og læretidsaftalen har været en større udskiftning end årene før. Flere af de lærere, der har mindre end to års anciennitet på skolen som fastansatte, har reelt kendskab til skolen gennem tidligere praktikforløb eller faste vikarforløb.    

Skolebestyrelsen følger udviklingen i personaleomsætningen – både i forhold til de fremskaffede data, men også f.eks. i forbindelse med skolens kvalitetsrapport og lignende.

Elever der flytter fra skolen og kommer til skolen

Skolebestyrelsen har fået præsenteret data for til- og afgang af elever på Utterslev Skole. Sammenlignet med skoler i området Bispebjerg/Nørrebro, ligger Utterslev Skole generelt lavere end de andre skoler i forhold til udsivning af elever og generelt på niveau med området ift. indskrivning af elever. Der er dog enkelte årgange, som afviger fra det generelle mønster. I gennemsnit er der i området i perioden 2014 – 2019 11% elever der forlader skolerne i området pr. skoleår, hvor det i samme periode har været 7% på Utterslev Skole. I gennemsnit er der i området i perioden 2014 – 2019 7% nye elever der indskrives pr. skoleår, hvor det på Utterslev Skole var 6,5%.

Bestyrelsen har drøftet mulige årsager og forklaringer på at elever søger andre skoler. Her har der været peget på lærertrivsel og sygefravær på den enkelte årgang, inklusionsopgaven, åbning af skoler i området f.eks. med idrætsprofil, skoleskift ift. 6. – 7 klasse, samt praktiske årsager som flytning/private forhold.

Kontaktforældrenes og trivselsforældrenes rolle

Der har i løbet af januar 2021 været afholdt en række møder hvor alle kontaktforældre har været inviteret. På møderne har det været drøftet hvad der var kontaktforældrenes opgave og hvordan de bedst muligt kunne løfte denne opgave. I de mange drøftelser hvor både formand og næstformand fra skolebestyrelsen deltog, viste det sig, at der var mange spørgsmål til rollen og samtidig viste der sig også et behov for at definere hvad trivselsforældrenes rolle er.

Det er lidt forskelligt hvordan forældrene i de enkelte klasser er repræsenteret. Med de nye retningslinjer for kontaktforældre og trivselsforældre er der lagt op til at hver klasse udpeger 2 kontaktforældre og derudover kan der være en række trivselsforældre.

Vi håber i skolebestyrelsen at retningslinjerne kan gøre det mere tydeligt for alle, hvordan i som forældregruppe og sammen med lærerne, ledelsen og bestyrelsen, kan samarbejde. Både kontaktforældre, trivselsforældre og øvrige forældre opfordres til at læse materialet, som kan findes på skolens hjemmeside.

 

Elevernes læring

Det har i mange år heddet sig, at Utterslev Skole er en lektiefri skole. Alligevel har eleverne i varierende omfang lavet hjemmearbejde, så som læsning, haft individuelt aftalte opgaver eller projekter. Det har givet anledning til, at skolebestyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe, der har drøftet skolens arbejde med læring – herunder også drøftet og præciseret, hvordan vi som skole benytter os af hjemmearbejde.

I forhold til elevernes hjemmearbejde er det helt centralt at det ikke dækker over hjemmeundervisning og præsentation af nyt stof. Hjemmearbejde er tænkt som en træning/konsolidering/fordybelse i allerede indlærte færdigheder eller faglig viden. Det er lærerne der har ansvaret for at lære børnene nyt stof og derfor også meningen at det skal foregå i skolen.

På den baggrund har skolebestyrelsen vedtaget et princip om elevernes læring, som træder i kraft efter sommerferien. Årgangsteamsene har dermed tid her i løbet af foråret, til at blive endnu mere tydelige på hvorledes de arbejder med elevernes læring som f.eks. feedback, hvorledes de anvender MeeBook og elevplaner, hvilke forventninger der er til elevernes hjemmearbejde på de forskellige årgange og en guide til os forældre, med gode råd om hvordan vi kan involveres os i vores børns læring og hjemmearbejde.

Hvad venter det kommende år?

Sidste skoleår vedtog skolebestyrelsen et princip om mobilfri skoletid, som skulle køre i en prøveperiode. Det har været vanskeligt at efterleve princippet i coronatiden, da mobilerne ikke skulle blive en mulig smittespreder og derfor ikke har været afleveret om morgenen, som princippet om mobilfri skole lægger op til. Vi skal i løbet af foråret evaluere ordningen og elevrådet har i den forbindelse lavet undersøgelser og kampagner, der lægger op til at de ældste klasser igen kan gøre brug af mobiltelefoner i skoletiden. En videre drøftelse og endelig afklaring herpå, skal tages i indeværende skoleår.  

Derudover venter der det kommende år en mulighed for bedre at drage læring af corona-nedlukningerne, samt fortsat at skabe en god og stabil skoledag med corona som følgesvend. Folketinget har i starten af året vedtaget en pakke på 600 mio. kr. i hjælpeordning, som skal afhjælpe mistrivsel og manglende læring under nedlukningen. Derudover ser det ud til at kommunen også vedtager en pulje penge, der skal understøtte elevernes videre læring og trivsel.  Det er primært lærere og pædagoger der sammen med eleverne skal finde de bedste løsninger, men vi vil i skolebestyrelsen selvfølgelig også følge udviklingen. På den korte bane handler det om at vi skal sørge for at vores 9. klasses afgangselever får afsluttet deres 10 års skolegang på Utterslev Skole så godt som muligt, med resultater de selv kan være tilfredse med og med lysten til at tage fat på ny læring på ungdomsuddannelserne.

Der skal lyde en stor tak til alle lærere, pædagoger, ledelsen og forældre. I er alle med til at få hverdagen til at fungere. Dette skoleår har budt på virkelig mange ekstraudfordringer fordi corona-situationen hele tiden har bedt os om at gøre noget nyt og vi har ikke kunne se længere frem end et par uger ad gangen. Tak til alle for at arbejde med og for at give vores børn og unge så meningsfuld og håndterbar en skolegang som muligt.

Vi har i skolebestyrelsen i løbet af det forgangne år sagt farvel til Hennings Afzelius, der efter rigtig mange år i skolebestyrelsen, har takket af. I stedet er Heidi Bay Schunck trådt ind i bestyrelsen. Heidi har tidligere også siddet i skolebestyrelsen. Vi takker Henning for de mange år og den store indsats han har lagt i skolebestyrelsen og byder samtidig Heidi velkommen.

Kort om skolebestyrelsen:

Skolebestyrelsens opgaver er beskrevet i folkeskoleloven og handler om de overordnede spørgsmål vedrørende skolen og om at formulere principper for skolen virke, samt føre tilsyn med om principperne efterleves i hverdagen.

Skolebestyrelsen har ikke arbejdsgiveransvar og bestemmer heller ikke størrelsen på skolens budget. Den kompetence ligger hos politikerne i kommunalbestyrelsen. Skolebestyrelsen beskæftiger sig heller ikke direkte med daglige driftsspørgsmål, hvilket den daglige ledelse tager sig af. Skolebestyrelsen kan dog godt tage enkeltstående emner op, som kan have generelle eller principielle karakterer.

Skolebestyrelsen består af 7 forældrevalgte medlemmer, 2 medarbejderrepræsentanter og 2 elevrepræsentanter. Skoleledelsen er sekretær for skolebestyrelsen.  

Skolebestyrelsen holder 8 årlige møder og holder hvert forår et møde med alle forældre, hvor skolebestyrelsens arbejde præsenteres og der er mulighed for at stille spørgsmål og komme med input til skolebestyrelsens arbejde.

Skolebestyrelsesarbejdet har tidligere været honoreret som en borgerligt ombud. Det er ikke længere tilfældet og alle forældrevalgte i skolebestyrelsen arbejder således frivilligt.

Læs mere:

Skolebestyrelsens principper: https://utterslevskole.aula.dk/ klik på ”Om skolen”, klik på ”Principper”