Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

SB referat 5. maj 2021

Utterslev Skole

Mangfoldighed gør stærk – lærende fællesskaber – læring for fremtiden

Skolebestyrelsen                             

                     Referat

Mødeindkaldelse

Dato: onsdag d. 5. maj 2021

Tid: Kl. 17.00 – 19.00 

Mødested

Mødet afholdes virtuelt

Medbring

Dagsorden samt fremsendte bilag

Skolebestyrelsens medlemmer:

 

Formand: Kirsten Birk Lassen

Næstformand: Louise Juul Wurlitzer

Menige medlemmer: Thomas Dollas, Filip Nicolaisen, Eva Charlotte Olsson, Henrik Havris Nielsen, Heidi Bay Schunck

Medarbejderrepræsentanter: Lærer Ragnheidur Ásgeirsdóttir og pædagog Nikolaj Bille Larsen

Elevrådsrepræsentanter: Sven og Benedetta (9. kl.)

Skoleledelsesrepræsentanter (uden stemmeret): Skoleleder Ulla Jensen (UJ), Souschef Mikkel Kirkegaard (MK), KKFO-leder Jeanette Hoeing Larsson (JHL)

Fraværende

Thomas Dollas, Henrik Havris Nielsen, Heidi Bay Schunck

Mødeleder

Formand Kirsten Birk Lassen

Ordstyrer

Jeanette Hoeing Larsson

Referent

Souschef Mikkel Kirkegaard

Indbudte

 

Kopi til

Afdelingsleder Pia Mølholm

Punkt til kommentering:

1. Kl. 17:00

Møde med forældrerådet og skolebestyrelsen om ”sprog” og ”fysiske rammer”

Hvorfor: Skolebestyrelsen og UFO-ens forældreråd holder et årligt møde. Temaerne er i år sprog og fysiske rammer.       

Hvordan: 

Indenfor emnet ”sprog” drøftes, hvorledes vi gør brug af sproget i skolen og UFO-en og hvilke grænser der er for brug af sprog. Ledelsen fremlægger pædagogiske overvejelser ift.:

  • En af skolens værdier er mangfoldighed. Hvad er mangfoldighed ift. sproget og hvor går grænsen for mangfoldighed? Hvordan arbejdes der pædagogisk med brugen af sprog, med dansk som andet sprog og med ”grimt sprogbrug”.
  • Hvordan arbejdes der med børnesynet, anerkendende sprogbrug og hvordan arbejdes der med ikke-skæld-ud kultur i personalegruppen

 

Herefter følger en fælles drøftelse af emnet.

 

Indenfor emnet ”fysiske rammer” gøres der status på de indvendige og udvendige rammer og på vedligeholdelsen heraf, så skolen ser indbydende ud. Ledelsen gennemgår:

  • Hvilke større udvendige vedligeholdelsesopgaver der er skolens ansvar og hvad der ligger hos KEJD, gårdmændende m.fl.
  • hvilke vedligeholdelsesplaner der måtte være
  • hvordan vi sikrer gode indendørs æstetiske læringsmiljøer

Herefter følger en fælles drøftelse af emnet.

 

Der er afsat ca. ½ time til hver temadrøftelse.

Kommentarer:

Ledelsens fremlæggelse adskiller DSA-undervisningen (Dansk som 2. sprog) i skolen fra ”grimt” sprog som udtryk for mistrivsel.

Der redegøres for skolens DSA-undervisning.

 

Kommentarer ift. sproget:

Skolen har løbende haft kurser med forskere indenfor ”Dansk som andetsprog” hvilket har skabet en stærkere forståelse af hvorledes man sprogligt møder flersprogede børn. Det handler bl.a. om at hjælpe barnet med at forstå nuancer og begreber i sproget, der skaber en stærkere bevidsthed om, hvordan sproget bruges og hvornår sprog bliver grimt. Børnene skal mødes i det sprog, børnene har, hvorfor det nogle gange også er relevant at lade børnene tale deres modersmål i skoletiden. Teorien er, at jo flere begreber barnet kender på sit modersmål, jo nemmere kan det lære de danske ord for samme begreber.

Der er p.t. to medarbejdere under uddannelse i dansk som 2. sprog.

 

Der er en løbende drøftelse blandt personalet ift. hvilke ord der slår, hvordan børnene mødes ligeværdigt med det sprog, de har og hvordan kropssproget også har et sprog.

 

Forældrene kommenterer at der har været oplevelser omkring grimt sprogbrug. Ledelsen orienterer om, at der er løbende opmærksomhed herpå, og der er fokus på at fastholde en kultur, hvor personalet taler ordentligt og professionelt.

 

UFOén har iværksat en indsats mod ”grimt” sprog. Med overskrifter som ”Færre ord der slår og flere ord der omfavner” og ”Der er plads til alle – men der er ikke plads til alt” arbejdes der målrettet med sproget. Der laves bl.a. sprogøvelser ved brug af rollespil, som børnene med tiden bliver fortrolige med.  Indsatsen er i gang med at blive adopteret i lærergruppen, så indsatsen opleves som en helhed i skoletiden.

 

Der er derudover fokus på at ikke alt er skæld ud. Der tales med børnene om at der er forskel på at skælde ud og på at være bestemt og tydelig.

 

Kommentarer ift. de fysiske rammer:

Ulla orienterede om hvilke vedligeholdelsesopgaver, som er skolens ansvar og hvilke der er forvaltningens ansvarsområder.

 

Kanalen er skolens vartegn, men ser misligholdt ud. Vedligeholdelse af kanalen påhviler skolen og skal tages ud af skolens budget. Der har forrige år været brugt penge på at få hele kanalen renset op. Kanalen er designet med en meget stor vandtilførsel, som af miljøhensyn ikke længere bliver ledet ud i kanalen. Den er i sin arkitektoniske udformning dyr at vedligeholde, og der forsøges at søge ekstra midler fra overførelsessagen til januar til fortsat vedligeholdelse af kanalen. Det blev foreslået om en reetablering/genetablering af kanalen kunne formuleres som et entreprenant skoleprojekt, hvor eleverne kan tage del i.

 

Træværket på skolen virker nedslidt og der var et ønske om, at en vedligeholdelse heraf prioriteres. Den udvendige klimaskærm tilfalder KEID at vedligeholde. Gårdmandsfunktionen administreres ikke længere af skolen og derfor kan gårdmændene ikke løfte opgaven.  Det blev drøftet, om eleverne evt. kan inddrages i disse opgaver i en meningsfuld undervisningssammenhæng.

 

Forældrene opfordrede til, at der ses med kritisk blik på skolens inde- og udearealer, så f.eks. blomsterkummer og plantekasser ikke står tomme og de indvendige rammer opleves hyggelige, overskuelige og rare at opholde sig i.

 

 

Mødet fortsætter for skolebestyrelsen:

  1. Kl.18:00

Gennemgang af dagsorden

Formanden opsummerede hvad der står i forretningsordenen vedr. udsendelse og godkendelse af referat

 

Punkt til kommentering:

3.

Kl. 18:05

Princip for mobilfri skoletid

Hvorfor: I december 2019 vedtog skolebestyrelsen et princip for mobilfri skoletid.  Princippet bliver besluttet for en prøveperiode fra 1. januar 2020. Princippet har været svært håndterbart under corona da eleverne i begrænset omfang har skulle aflevere deres mobiltelefoner, for at undgå smittespredning.  

Elevrådet har haft drøftet princippet og undersøgt elevernes holdning hertil.

Hvordan: Elevrådet fremlægger deres drøftelser og resultater. Personalrepræsentanten fremlægger personalets erfaringer med princippet. Herefter drøftes emnet i bestyrelsen mhp. eventuel revidering.

 

Bilag: Princip for mobilfri skoletid: Mobilfri skoletid | Utterslevskole (aula.dk)

Kommentarer:

Skolebestyrelsen vedtog i dec. 2019 et princip om mobilfri skole, der foreskrev at eleverne med få undtagelser ikke skulle benytte mobiltelefoner i skoletiden. Princippet skulle afprøves i løbet af et år og genvurderes.  

I efteråret gennemførte elevrådet en undersøgelse blandt 8. og 9. klasses elever, hvor 190 elever svarede. Undersøgelsen er vedlagt referatet som bilag.   

Eleverne præsenterede undersøgelsen og fremførte bl.a. argumenter om at mobiltelefoner er forbundet med et aktivt socialt skoleliv og at der bør udvises større tillid til at eleverne kan administrere deres telefoner og varetage et sådant ansvar. Derudover gav eleverne udtryk for at der for nogle elever var usikkerhed ift. mobiltelefonernes opbevaring og der bruges meget tid på indsamlingen. Elevrådet ønskede at elever i 8. og 9. klasse kan beholde mobiltelefoner på sig hele dagen – i såvel timer som frikvarterer. Eleverne fremførte at der i stedet for at fokusere på mobilforbruget burde der fokuseres på at gøre undervisningen bedre, så den kan fastholde elevernes opmærksomhed.  

Medarbejderrepræsentanter gav opbakning til en hverdag der fastholder elevernes opmærksomhed og fokus på det fysiske nærvær. De udtrykte at der for nogen elever er modstand mod at aflevere mobiler om morgenen og at det medfører en del bøvl. Derudover blev det påpeget at det er vigtigt at have en god kultur omkring brugen af mobiltelefoner og omkring den digitale dannelse.  

Repræsentanter fra skolebestyrelsen spurgte ind til undersøgelsen og udtrykte bekymring ift. elever som i for stor grad orienterer sig mod mobiler, omkring misbrug og krænkelser af andre ved brug af mobiltelefon, omkring elever der pga. mobiltelefoner forstyrres og mister opmærksomhed ift. undervisningen og omkring undersøgelser der påviser forskellige uheldige adfærdsmønstre der medfører en konstant opmærksomhed rettet mod mobilen – hvilket gælder både børn og voksne.  

Med afsæt i elevernes undersøgelse og ønske om at det sociale skoleliv også kan foregå på mobiltelefoner i pauserne, men samtidig fastholde en skoletid, der også giver plads til fordybelse og andre sociale samværsformer, har skolebestyrelsen besluttet følgende:  

  • At elever i 8. og 9. klassekan få adgang til mobiltelefoner i den store pause (samme ordning som inden december 2019) 
  • Skolen og lærerne forpligter sig på, at telefonerne opbevares forsvarligt, når de er i skolens varetægt 
  • Med afsæt i elevrådets kommentarer reviderer skoleledelsen de gældende retningslinjer for hvorledes princippet håndteres i hverdagen og for hvordan mobiltelefoner opbevares
  •  Der henstilles til at elevernes udviser samarbejdsvilje ift. afleveringen/håndteringen af mobiltelefoner. 

 

 

Orienteringspunkter 18:30 -19:00

4.

Fra medarbejdere: Punktet udgår

5.

Fra elevrådet: Punktet udgår

6.

Fra formanden: Punktet udgår

7.

Fra skolens ledelse: Punktet udgår

 

 

 

Næste skolebestyrelsesmøde d. 10. juni 2021

Måned

 

Emne som bestyrelsen skal forholde sig til

Torsdag 10. juni

Evaluering af bestyrelsens arbejde

Mødeplan for det kommende år

Evaluering/tilsyn med princip for skolens organisering

Yderligere foreslåede emner:

Princip for skolens fysiske undervisningsmiljø

Tilføjelse til skolens antimobbestrategi/trivselsstrategi omkring minoritetsgrupper

Behandling af resultater i undersøgelse af forældrenes tilfredshed med Utterslev Skole

Tilsyn med princip for elevrådet