Bygninger

Skolens og KKFOens bygninger

Skolen er opbygget af ni bygninger. De tre af bygningerne er elevernes basisområder, der er inddelt i aldersgrupper. Bygningerne er bygget op om hver sit fælles multirum, der fungerer som skolens og fritidsordningernes kraftcenter  med fællesaktiviteter som f.eks. morgensamling.

Omkring multirummet er der hyggekroge og basisrum, der alle har direkte adgang til det fri, også for at naturen kan inddrages i undervisningen.

Første salen er fra 2013 og der er udgang til fællesområder og fra nogle af lokalerne til en brandaltan.

Skolens andre bygninger rummer blandt andet idrætshal, multisal, læringscenter, administration, kantine,  et praktisk-musisk hus med musik og håndværk og design.

Udendørs er der legeredskaber, hyggekroge, højbede med urter, væksthus, bålhytte og udekøkken  med muligheder for at lave mad i det fri.

fotos af udeareal

Kanalen

Midt gennem Utterslev Skole løber kanalen, som modtager sit vand fra drænanlæggene på skolebygningernes tage. Her løber et helt biologisk rensningssystem. I kanalen findes over 20 plantearter og det vrimler med smådyr, som findes i de naturlige damme og søer.

Her kan eleverne observere både alger og zooplankton som dafnier, hjuldyr og de lidt større insekter som vandkalv, vandnymfe, døgnflue, rygsvømmere, skorpiondtæge. Her kan eleverne se på hvordan mange insekter starter deres liv i vandet og den fantastiske forvandling de gennemgår.

I kanalen kan man følge de skiftende årstider. Den er rig på flora og fauna, og derfor velegnet til naturfaglige undersøgelser, uanset alder.

Foto af kanalen