Gå til hovedindholdet
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Høringssvar vedr. forslag til budgetmodel

Høringssvar vedr. forslag til ny budgetmodel

Sept. 2020

Grundbevilling bør tildeles efter antal klasser og ikke spor

Aktivitetsbevillingen er med den nye budgetmodel gjort klassebaseret, hvorimod tildelingskriterierne for grundbevillingen er baseret på hvor mange spor skolen er normeret til. I aktivitetsbevillingen er der taget hensyn til øget aktivitetsniveau, således at klasser over 28 elever, udløser en ekstra klassetakst. Dette er ikke tilfældet for grundbevillingen, på trods af at de ekstra klasser ud over de normerede spor, kræver tilsvarende ekstra ledelsestid, ekstra administrationstid og lægger et øget pres på ressourcecenter og pædagogisk læringscenter. Dertil kan nævnes at selve afdækning af løsningsmuligheder og etablering af de ekstra klasser, kræver yderligere ekstra ledelsestid og administrationstid. For Utterslev Skole betyder 4 årgange med 4 klasser, at vi er en 3,4 sporet skole, hvilket burde afspejle sig i grundbevillingen også.

Transparens – også i værktøjerne til regnskabsopfølgning

Skolebestyrelsen på Utterslev Skole hilser en mere transparent budgetmodel velkommen, hvor det er mere forståeligt hvordan budgettet er tildelt. Det er vigtigt at Kvantum også giver tilsvarende mulighed for at lave en lige så gennemsigtig regnskabsopfølgning, samt at de administrative centre i tilstrækkelig grad understøtter skolerne i at trække og behandle data, så skolens økonomi løbende kan præsenteres for de respektive medarbejderfora og skolebestyrelsen.

Undren over at skole og område med udfordrende socioøkonomiske forhold står til at miste penge

Opgørelsesmetoden for de sociale normeringer har ændret sig. Der er lagt op til at den i højere grad skal baseres på objektive data, hvilket som udgangspunkt lyder rimeligt. Dog undrer det skolebestyrelsen at skolen, trods den store andel af tosprogede og med børn fra hjem med udfordringer, står vi med den nye budgetmodel til at skulle miste et årligt beløb på ca. 1,7 mio. kr. Undringen forstærkes af at den nye budgetmodel betyder en samlet reduktion i budgettildelingen for skolerne i området Nørrebro/Bispebjerg. Et område der sammenlignet med byens øvrige områder, må siges at være udfordret på de socioøkonomiske forhold. Vi vil derfor opfordre til at man gennemgår de variable der ligger til grund for de socioøkonomiske takster og såfremt de fastholdes, skaber endnu bedre gennemsigtighed herom.

Højere indfasningsbeløb

1,7 mio. kr. svarende til 4 – 5 % af vores budget er rigtig mange penge, som kræver både varsling af medarbejdere og overvejelser af hvorledes vi organisatorisk kan løfte så stor en økonomisk udfordring. Dette skal ses i lyset af at vi i flere år netop har arbejdet organisatorisk med at kunne finde plads og medarbejdere, til de ekstra klasser skolen har været nødsaget til at etablere. Den udarbejdede indfasningsmodel lægger op til at skolerne kompenseres for halvdelen af det tab der er højere end 4 %, hvilket for Utterslev Skole tæller 139.000 kr. i 2022. 4 % besparelse er en usædvanligt høj procentsats og vi beder derfor udvalget overveje en indfasningsmodel der giver budgetmodellen en blødere landing, ved at der tildeles et højere indfasningsbeløb.

Skolebestyrelsen på Utterslev Skole

Formand Kirsten Birk Lassen