Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

210128 referat af skolebestyrelsesmøde

Utterslev Skole

Mangfoldighed gør stærk – lærende fællesskaber – læring for fremtiden

 

Skolebestyrelsen                    

                     Referat

 

             

                  

Mødeindkaldelse

Dato: torsdag d. 28. januar 2021

Tid: Kl. 17.00 – 19.00 

Mødested

Mødet blev afholdt virtuelt på TEAMS

Medbring

Dagsorden samt fremsendte bilag

Skolebestyrelsens medlemmer:

 

Formand: Kirsten Birk Lassen

Næstformand: Louise Juul Wurlitzer

Menige medlemmer: Thomas Dollas, Filip Nicolaisen, Eva Charlotte Olsson, Henrik Havris Nielsen

Suppleant: Heidi Bay Schunck

Medarbejderrepræsentanter: Lærer Ragnheidur Ásgeirsdóttir og Helene Christiansen

Elevrådsrepræsentanter: Sven og Benedetta (9. kl.)

Skoleledelsesrepræsentanter (uden stemmeret): Skoleleder Ulla Jensen (UJ), Souschef Mikkel Kirkegaard (MK), KKFO-leder Jeanette Hoeing Larsson (JHL)

Fraværende

Afbud fra Eva

Mødeleder

Formand Kirsten Birk Lassen

Ordstyrer

Jeanette Hoeing Larsson

Referent

Souschef Mikkel Kirkegaard

Indbudte

 

Kopi til

Afdelingsleder Pia Mølholm

 

1.

Kl.  17:00

Gennemgang af dagsorden

Punktet om mobilfri skoletid udskydes, da elevrådet ikke har haft mulighed for at forberede sig ordentligt grundet hjemsendelsen.

 

Indledende information fra skolebestyrelsesformanden pga. en hændelse, der kræver præcisering og kommentering:

 

Det er skolebestyrelsesformandens opgave at være med til at sikre, at skolebestyrelsen og dens medlemmer arbejder inden for de beføjelser og de rammer, der er blevet dem givet og aftalt i bestyrelsen. I referatet fra skolebestyrelsesmøde d. 10. december 2020 står: ”Det foreslås, at der sendes et julebrev til forældrene fra skolebestyrelsen, hvor skolebestyrelsen takker for i år og informerer om emner, der har været drøftet i skolebestyrelsen siden sommerferien. Formanden tager initiativet til dette”.

 

Jævnfør ovenstående føres det til referat, at et skolebestyrelsesmedlem efterfølgende har forsøgt at forhindre, at skolebestyrelsens julehilsen til forældrene blev sendt ud. Skolebestyrelsesmedlemmet har op til flere gange anmelde opslaget på Aula, således at det ikke kunne læses af nogen. Denne handlen accepteres ikke og ligger ud over de beføjelser et enkelt skolebestyrelsesmedlem har.

 

Det blev af formanden præciseret at hvis der er er noget, man er uenig i eller ønsker ændret ift. til arbejdet i bestyrelsen, så skal dette adresseres på skolebestyrelsesmøderne og/eller til formanden.

 

Som følge af skolebestyrelsesmedlemmets ageren på aula, anklagede vedkommende skolelederen for at have blokeret vedkommendes kæreste fra Aula. Skolelederen havde ikke på mødet mulighed for at korrigere denne opfattelse, men ønsker ført til referat, at dette ikke er sandt.

 

 

Punkt til kommentering:

2.

Kl. 17:10

Corona og hjemsendelse

Hvorfor: Alle skoleelever er hjemsendt frem til 7. februar og har således været hjemsendt i samlet 5 uger for 0 – 4 klasser og 7 uger for 5. – 9 klasser.   

Hvordan: Ledelsen præsenterer, hvorledes situationen omkring hjemsendelse og fjernundervisning går og som herefter drøftes i bestyrelsen.

Kommentarer:

Sven og Benedetta fremlægger fra elevernes perspektiv, at de fleste elever trives ok, selvom nogle er triste over at sidde alene hjemme. Mange elever på de ældste årgange oplever at være dalet i fagligt niveau og føler sig lidt bagud.

Der bliver spurgt til, hvordan lærerne trives i dette forløb? Lærerrepræsentanten fortæller, at lærerne mødes over Teams og samarbejder rigtigt godt på dette virtuelle medie.

Ligeledes giver skolepædagoger og medhjælperne udtryk for, at de trives godt i situationen. Sammenfaldende for alle er dog, at de længes efter en mere normal skoledag.

 

Punkt til kommentering:

3.

Kl. 17:30

Samarbejde mellem skole og hjem om barnets læring – hjemmearbejde

Hvorfor: Der er igangsat et arbejde med at revurdere og nuancere Utterslev Skole som en lektiefri skole og præcisere formål og den overordnede ramme for elevernes hjemmearbejde.

Hvordan: Arbejdsgruppen fremlægger det arbejde der indtil videre er foregået mhp. drøftelse i bestyrelsen.

Bilag: Revideret princip for elevernes læring

Beslutning:

Princippet blev drøftet. Heraf var der følgende konkrete

forslag til ændringer/tilføjelser:

  • Tjek om der er ord, der er overflødige, således at dokumentet kan gøres kortere
  • Pædagogisk personale ændres til lærer og pædagoger
  • Ordet hjemmearbejde overvejes at ændres til et ord, der ikke minder så meget om ’lektier’.

 

 

Punkt til kommentering:

4.

Kl. 17:45

Inklusion af nye elever der kommer til skolen efter 0. klasse

Hvorfor: Som en del af skolens inklusionsindsats, er det vigtigt at nye elever falder godt til på skolen og lærer skolens omgangsformer og kultur godt at kende fra start.

Hvordan: Ledelsen redegør for nuværende praksis i forhold til at få budt nye elever og deres forældre velkommen til skolen

Kommentarer:

Baggrunden for punktet er bl.a. erfaringer fra ”Smedetoften-projektet” som viste, at nogle elever, der kommer til skolen i de lidt ældre klasser, har brug for en tydelig introduktion til skolen og til dens værdier, regler og omgangsformer.

Skolelederen fortalte om de eksisterende procedurer for modtagelse af nye elever, herunder at ledelsen inviterer forældrene og eleven til en indskrivningssamtale. En lærer fra årgangsteamet inviteres med og deltager, når det er muligt. Ved samtalen tales om elevens faglige styrker og svagheder samt om årsag til skoleskift. Der drøftes øvrige relevante områder, skolen skal tage højde for ved skoleskiftet og ved skolestart.

Elevplaner og/eller elevudtalelser fra afgivne skole og den nationale test inddrages i vurderingen af, om eleven skal testes i grundfagene dansk og/eller matematik. Hvis eleven har et andet modersmål end dansk, vil en afdækning af elevens sprog og ressourcer også blive afdækket gennem en sprogtest af en DSA-vejleder.

Indskrivningsblanketten udfyldes, hvor diverse samtykkeerklæringer som fx fototilladelser gives. Der aftales en opstartsdato.

De tre huse tager imod den nye elev og præsenterer denne for klassens elever, klassens forældre og afdelingen på en morgensamling. Alle de praktiske ting, eleven skal introduceres for, tager kontaktlæreren sig af ligesom et par klassekammerater melder sig til at være ’body’ for den nye i den første tid på skolen.

Elevrepræsentanterne fortæller om nogle gode forløb og en god modtagelse da de selv begyndte på skolen i 6. klasse.

I dette skoleår er der givet særlige resurser til, at 6. og 7. årgang har oprettet et ekstra matematikhold, som er et grundfag, flere nye elever har haft brug at få styrket ved opstart i udskolingen.

Der blev foreslået en makkerordning mellem en mindre og større elev, som kan hjælpe den nye videre ind i skolekulturen.

Orienteringspunkter 18:00 -18:50

5.

Fra medarbejdere:

Ragnheidur fortæller, at hendes punkter er dækket under de andre punkter, herunder lærernes trivsel i en coronatid.

Valgfagene er meget udfordret i coronaperioden pga. de er meget praksisorienterede.

Der har været afholdt terminsprøve online.

6.

Fra elevrådet:

Mange 9. klasser oplever ikke at få det samme ud af undervisningen, som under normale omstændigheder. Der opleves fx et fald i karakterniveauet ved terminsprøverne. Der er nervøsitet om mulighederne for optagelsen på videregående uddannelser i forlængelse af den manglende undervisning.

Eleverne er underlagt samme præmisser som resten af landet, så adgangen til videregående uddannelser forventes justeret i forhold til dette. Beslutningen vedr. prøveafholdelsen bliver sker senest slutningen af marts mellem parterne Kommunerne, DLF og Skolelederforeningen. Der foreslås mere information til alle elever om ovenstående.

7.

Fra formanden:

Der har været afholdt kontaktforældremøder de sidste tre torsdage på Teams. Oplægget handlede om inklusion og input til rollen som kontaktforældre. Der er en arbejdsgruppe bestående af kontaktforældre i gang med at formulere en endelig beskrivelse af kontaktforældrerollen på baggrund af kommentarerne fra møderne.

8.

Fra skolens ledelse:

Skolens og UFO-ens budget 2021 og regnskab 2020:

Desværre er budgetlægning på skolerne begrænset p.t. på grund af manglende muligheder i de administrative arbejdsfællesskaber i Nørrebro/Bispebjerg, som er afhængige af den centrale budgetlægning. Her er det en stor omlægning af budgetterne bl.a. rengøringssektionen og KEID, som skaber store udfordringer. Det samme gælder beslutningen om, hvordan covid-19 udgifter skal dækkes på de forskellige institutioner i hele København.

Forskellen på skolebudget 2021 og sidste år er pt. på ca. kr. 1 mio. mindre. Heraf forklares de 400.000 kr. med den nye tildelingsmodel, der er ramt Utterslev Skole. Regnskabet for sidste år afsluttes først medio februar. Lige nu ser det ud til, at regnskab 2020 går i nul.

Elevrepræsentanterne mindede om, at den røde bane ønskes renoveret.

KKFO’ens budget bliver fremlagt, når det er opgjort.

Lige nu har vi gode muligheder for at gennemgå skolen i forhold til forskellige fysiske forbedringer. Vi har bl.a. fået slebet og lakeret gulvene i musiklokalerne og der bliver gjort rent i højderne, hvor der normalt ikke bliver gjort dagligt rent.

Københavns Ejendomme har overtaget mange af opgaverne vedr. vedligeholdelse. Det gælder varmesystemet, som gik i stykker forrige uge. Lysstyringen har været i udu siden sommerferien. Der arbejdes på at reparere på begge installationer.

Bommen har nu fungeret fra før jul. Det glædes vi over.

Vi har i går afholdt møde med kontaktforældrene på 3. årgang om kulturen og samarbejdet på årgangen. Der var gode input og emnerne blev belyst med mange gode perspektiver.

PLC (Pædagogisk LæringsCenter) er nu helt færdig og det nye lokale ’Inno-tech’ i forbindelse med Håndværk og Design er næsten færdig. Der er indkøbt 3d-printere og andet techno-udstyr så eleverne kan lære om teknologiudvikling i praksis.

Vi er så småt i gang med næste skoleårs planlægning, som hænger sammen med budgettet.

På vores 6. årgang har vi tre lærere, der har sagt op. Alle tre lærere har afholdt samtaler med afdelingsleder og skoleleder. Der er dialog med kontaktforældregruppen på årgangen.

Den sidste månedstid har der været flere udmeldinger af elever i UFO-en end tidligere. Dette tilskrives corona-situationen, hvor mange forældre arbejder hjemme og derfor ikke oplever behov for fritidstilbud.

Planlægning af feriefællesskaberne er i gang pt. til sampasningen af børnene i sommerferien.

 

Punkt til kommentering

9. kl. 18:50

Eventuelt

Kommentarer:

Henrik bemærker, at han ikke var fraværende ved sidste møde, men loggede på kl. 17.19. Han beder om at blive noteret fremmødt i referatet.

Thomas bemærker, at han det var hans kæreste og ikke ham, der fik tilsendt link ved sidste møde, hvilket forklarer hans fravær.

 

Næste skolebestyrelsesmøde d. 25. februar 2021

Måned

 

Emne som bestyrelsen skal forholde sig til

25. februar

 

Årsberetning og tema for forældremøde

Input til hvad vi skal drøfte med forældrerådet på maj-mødet

Behandling af resultater i undersøgelse af forældrenes tilfredshed med Utterslev Skole

Tilsyn med princip for elevrådet

Præcisering af kontaktforældres rolle

8. april

Årsmøde – bestyrelsen aflægger beretning

5. maj

Møde med UFO-ens forældreråd

Samarbejdet mellem skolen/UFO og klubben

Torsdag 10. juni

Evaluering af bestyrelsens arbejde

Mødeplan for det kommende år

Evaluering/tilsyn med princip for skolens organisering

Yderligere foreslåede emner:

Princip for skolens fysiske undervisningsmiljø

Tilføjelse til skolens antimobbestrategi/trivselsstrategi omkring minoritetsgrupper