Torben Ebbesen

Torben Ebbesen er en erfaren herre i den danske og internationale kunstverden.

Utterslev Skole var heldig da det blev Torben der skulle stå for skolens skulptur.Skolen har flere indgange og er åben ud mod omverdenen, men den vigtigste indgang er jo nok den med skolens navn og kommunens logo skrevet stort på væggen. Denne bygning rummer også skolens krumtap, nemlig pædagogisk center.

Del af skulptur

Observatorium
Skulpturen er 4 meter høj, den ligner en cylindrisk brønd.Håndtagslignede stænger med sorte kugler i enderne stikker ud af cylinderen. Op ad brønden stikker en blomst lavet som en slags silhuet. Så er der en kæmpestor knap i marmor, det er en gåde hvorfor den netop står der. Når man ser skulpturen indefra får man øje på et barn der sidder på en terning med hovedet inde i en rund kugle.
Inde i cylinderen er et stjernebillede med de mange stjernetegn og sidst men ikke mindst interessant er der en ræv placeret inde i cylinderen.
Skulpturen er til at lege på og blev straks efter indvielsen taget i brug.
Udovewr denne skulptur er der to mindre figurer ved bygning 1 og 2.

Foto af Skulptur

Ud over at alle børn og voksne var med til indvielsen og til den efterfølgende reseption, har alle børn igennem den næste periode fået et spændende foredrag med Torben Ebbesens dias af hans mange værker.
Der var i denne periode to af Torben Ebbesens billeder på pædagogisk center.

foto af skulptur set fra kanal