Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den 10. september 2025

Mødeindkaldelse

Onsdag d. 10.9-2025

Tid: Kl. 17.00 – 19.00 

Mødested

Mødelokale ML6 - ved siden af EAT-køkkenet

Medbring

Dagsorden samt evt. fremsendte bilag 

Skolebestyrelsens medlemmer: 

 

Forperson: Kamille Godrim Jakobsen

Næstforperson: Kasper Winther

Menige medlemmer: 

Martha K. Sørensen, Henrik Havris Nielsen og Line engel Clasen og Hans Andersen

Medarbejderrepræsentanter:  skolepædagog Peter Griff lærer Eyyüp Han Sarikur

Elevrådsrepræsentanter:  Vetle (fraværende) og Minh

Skoleledelsesrepræsentanter (uden stemmeret) konstitueret skoleleder Martin Wålin, Afdelingsleder Søren Kirk, KKFO-leder Jeanette Hoeing Larsson (JHL)

Fraværende  

Henrik, Nina, Vetle

 

Mødeleder  

 

Kamille

Ordstyrer

Martha 

Referent  

Søren

Kopi til

Sekretær Linda Hansen 

 

Ordinært skolebestyrelsesmøde

 

Punkt til beslutning

  1.  

Kl.  17:00

Gennemgang og godkendelse af dagsordenen

 

Beslutning: 

Godkendt

 

Orienteringspunkter

  1.  

Tid: 17.05 (30min.)

Elevrådet har ordet

 

Vetle 7. årg og Mihn 6.årg

Status på elevrådsarbejdet.

Mette B har sagt sin stilling op og der er udpeget en ny lærer for det store elevråd.

Der har ikke været møde i noget tid, så der er ikke vendt noget, men Minh genopfrisker, at der på mødet inden ferien blev talt om toiletter, samt at der i udskolingen er et ønske om kønsopdelte toiletter. Udeordning kan også komme på tale ift. hvilke klasser der må være gå udenfor skolen.

Søren fortæller at Karina som er ny lærer, har fået rollen som elevrådslærer. Der er temadag for KFE på KBHs rådhus med hele det ”nyeetablerede” elevråd 24. sep. Der bliver lagt vægt på at en årgang som fx 6. årgang er sat i nye klasser, og derfor ville det være godt at man hurtigst muligt fik valgt nye repræsentanter. Karina har skrevet ud til lærere at der skal vælges nye reps. Inden første møde 18. sep.

 Kommentarer

 

Medarbejdere 

 

Skoledelen: Alle har rigtig travlt og der er nationale test og forældremøder samt diverse spørgeskemaundersøgelser. Vi er i fuld gang med at planlægge DNF-uge i alle afdelinger. 

KKFOen: Vi har ”mistet” en kollega som er blevet BHK-leder, og vi er i gang med det årlige skifte af nye pædagogmedhjælpere.

Forperson

Flere henvendelser omkring lektiefri skole. De har været i kontakt med udskolingsleder – og der er lidt tvivl om hvordan principperne er skruet sammen. Vi skal måske dykke ned i det som bestyrelse. Der opleves et behov for, at man som forældre gerne vil have flere afleveringer og derigennem et større blik ind i undervisningen. Der er tilslutning til, at forældre efterspørger lektier eller i hvert fald er i tvivl om, hvorvidt det er noget man kan/må? Der gives hjemmetræning på 7. årgang på forsøgsbasis.

Skolens ledelse og KKFO

Skolen :

  • Status på ledelse – Ulla stopper og der vil nu blive igangsat en ansættelsesproces. Pernille Numelin som er skolekonsulent kommer med et oplæg til en tidsplan og et oplæg til et opslag. Måske skal man holde et ekstramøde hvor man kan give feedback på, hvad opslaget skal indeholde, for der vil være kort responstid. Skolebestyrelsen får selvfølgelig indsigt og mulighed for at give forslag til opslaget og skal indgå i ansættelsesprocessen. Hvis ikke man efter første runde finder den rette, skal ansættelsesudvalget være det samme for alle ansøgere, da der skal være lige ansættelsesvilkår. 

Der spørges til hvor mange rep. Fra SB – det ved vi ikke endnu. Men der følges op på, at det er vigtigt, at der bruges kræfter på rekruttering. Der følges op med Pernille Numelin ift. hvad man gør for at finde den rette og hvad den generelle ansættelsesproces bliver. Der deles forskellige erfaringer med lederansættelser.  

  • Martin fortæller, at han hurtigt føler sig hjemme på en rigtig rar skole, og at forældrene ikke er vant til at der står en mand med briller og siger godmorgen. Men at han lægger vægt på bl.a. koder for hvordan man hilser pænt og siger goddag til hinanden. Martin har ageret vikar på 5. årg. Og på mange forskellige måder gjort sig bekendtskab med en rar skole. Det er tydeligt at se at der har været nedgang i børnetal og mange nye ansættelser – dermed skal vi holde fast i at dem der er her virkelig brænder for det, og at SB måske kan bruges bedre til at få forældre til at trække håndbremsen og hjælpe til med at stoppe med at tale om skoleflytninger. Vi er inde i en spiral, hvor det bliver meget ubehageligt for de børn der sidder tilbage i klasserne og er blevet fravalgt af de andre børn og forældre, som søger grønnere græsgange. Vi skal have sat en prop i hullet. Det er en dejlig skole der er værd at kæmpe for - der er en stærk stamme på nåletræet, men det skal have noget vand.

  • Kommentar: Det er dejligt at høre fra konstitueret skoleleder og et blik udefra sige at det er en stærk stamme og en god skole, men også at der virkelig er brug for noget nyt og at nu skal der ske noget andet. 

     

  • Ansættelser Siden sidst. Karookh har sagt op i sidste uge - og siden sidst er der også gået ca. en håndfuld elever ud. Det nævnes at der på 6. årgang fortsat går elever ud, og det er noget der skal have et særligt fokus fremadrettet. 6. årgang er en særskilt sag, som skal have opmærksomhed fremadrettet. Der spørges indtil hvordan man får ”træet til at vokse” og hvad der er brug for, taler sammen om at handleplanen kan få lov at virke og projekterne blive sat i søen.

 

Det kommenteres at 6. årgang kører bedre end nogensinde og at der også er en oplevet forbedring fra forældre børn. 

 

KKFOen : Sara har fået BHK-lederrolle og det lider UFOen lidt under, men der er en god sammensat personalegruppe på 22 stk. Hvor opgaven løses ved kreative løsninger sammen med medarbejderne.

 

 

 

 

Orienteringspunkt

3.

Kl. 17.35

(10 min.)

 

Orientering om skolens handleplansarbejde

 

Hvorfor:  Utterslev Skole er på handleplan de næste to år. Skoleledelsen sætter retningen for skolen ud fra både kvantitative og kvalitative data. Skoleledelsen formulerer målsætninger, som brydes ned i konkrete indsatser, som skal prioriteres og som skolens personale og skoleledelse skal arbejde sammen om.

 

Handleplanen er lavet på baggrund af data omkring elevtrivsel og karakterer samt andre data. Man laver et mål for hvor man gerne vil hen og laver derefter målene for hvordan man gør det. Vi skal have demografisk-svarende karakterer og højne elever og læreres trivsel. Der er en opgave i forhold til at få løftet alle elever til et bedre karakterniveau. 

 

Det handler bl.a. om at bruge flere piktogrammer, DSA-værktøjer mm. Det er noget man siger ikke gør nogen skade på nogen, men som gør en kæmpe forskel for rigtig mange elever. Dernæst skal der også være et passende læringsmiljø. 

 

Der skal også arbejdes mere med co-teaching og fællesskaber. Det skal arbejdes sammen med kvalitetsteamet om, hvordan man undgår at det kun er enkelt-elev der får gavn af den ekstra lærer-ressource. 

 

På SUS skal der bl.a. tales om, hvordan man i højere grad føler sig som en del af et større fællesskab. For børn må aldrig gå rundt med hatten i hånden – derfor skal det altid være voksne der laver grupperne, så de udsatte børn automatisk er med og føler fællesskabet. Det skal være sådan at man siger ”Jeg er en del af Utterslev skole”. Optimalt ville det være at alle mødte op hver dag og fik at vide, at alle syntes det var fedt at de var kommet. 

 

Det kommenteres at team-samarbejdet er vigtigt og at det vil kræve stærk ledelse af teams for at lykkes. Det er vigtigt at den nye OC og en ny skoleleder er med ombord. Der b liver beskrevet at der nåde er nedsat en handleplansgruppe at det er meget håndholdt af forvaltningens ledelseskonsulenter og kvalitetsteam. Så en ny leder og Oc vil uden tvivl holde fast i planen og lægge sig på sporet. 

 

Der ytres ønske om, at man som Sb gerne løbende vil se og have korte resummeer af, hvad der arbejdes med og hvilke ting der igangsættes og sættes i søen samt hvornår. Det er op til ledelsen, hvordan man og hvad man vil bringe med til SB-møder, men et forslag kunne være at det var et fast punkt på alle møder med enkelte nedslag.

 

Hvordan: Skolebestyrelsen orienteres om status for arbejdet med handleplanen og gives mulighed for at stille spørgsmål og kommentarer til processen og de konkrete indsatser.

Kommentarer

 

 

 

 

Punkter til beslutning

 

4. 

   Kl. 17.45

   (30 min.) 

SUS

  • Punkter og form til SUS drøftes

  • hvordan vi efterfølgende ønsker at fortælle skolens øvrige forældre om skoleudviklingssamtalen.

 

Det skal drøfte hvilke punkter der er eller kunne være vigtige. Fx tager man altid fat i nyeste mat – og danskresultater. 

 

Det stilles til forslag af forpersonskabet, at vi ikke opfinder den dybe tallerken, men at der skolens ledelse og generelle drift taget i betragtning tager nogle faste punkter. Fx elevråd og elevinddragelse. Mødet er 2,5 time og selvom man prøver at komme hurtigt igennem de faste punkter, så tager det lidt lang tid, så børnene sidder og keder sig en del. På RMG var der sidste år rigtig mange deltagere og bl.a. er børnenes stemme sindssyg fed at have med. Det er også rart for SB at høre andre børns stemmer, så man får et brede perspektiv. Der er krav om en stram tidsplan. 

 

AMR: Er der plads til onboarding og fastholdelse på programmet for SUS. Det overvejes men tales om, som et princip der kan være svært at bringe på SUS. Det nævnes at det er en brændende platform, og at det er meget svært at få ansatte til at blive. Det er vigtigt at vi har så mange gennemgående kendte ansigter så længe som muligt og derfor er det vigtigt, at vi har en god strategi for fastholdelse. 

 

Der efterspørges hvad man kan spørge indtil ift. strategi og principper for fastholdelse af personale. Svaret er at der fx kan bede om hjælp fra SB til hvordan man formår at byde godt velkommen til nye lærere, så de synes skolen er et godt sted at være. 

 

Det kunne være godt hvis vi havde fællesskab på SUS, fordi der skal igangsættes nogle konstruktive og effektfulde processer, som vi kan tage op på SUS. Det taler sammen med handleplanen og derfor skal det have meget plads. 

 

Hvordan bliver SUS bragt frem og taget op samt samlet op og implementeret. Det er i dag vi skal tale om og beslutte hvordan der afrapporteres. Der er ikke helt klarhed omkring, hvordan det bruges og hvordan sidste års er blevet brugt?

 

Sidste år blev der vist og præsenteret et problem. Der blev sat nogle ting i gang som skulle hjælpe med at højne praksis, og vi vil helst ikke igen sidde og høre på, hvad der bliver gjort her og nu, uden at det bliver brugt fremadrettet. Det må være en ledelsesopgave at sørge for, at det kommer ud at leve. 

Opsummering. Der skal tales om elevråd og elevinddragelse. Fællesskaber som taler sammen med handleplanen. Hvordan det skal afrapporteres og bruges, tager vi i et formøde-regi. Man må gerne deltage. Martha melder sig på sammen med Rema.

Beslutning:

 

Planlægnings/formøde om specifikke temaer: Hvordan skal processen være, hvilken data præsenteres, hvor mange skal deltage osv. Kamille og Martin finder en dato, som man kan melde sig på. 

 

5.

Kl.18.15

(15 min)

Årshjul for skolebestyrelsen

Input til emner 

  • Handleplan på alle møder

  • Digital dannelse (devices i små klasser) (Det tilføjes at principperne for dette ligger på hjemmesiden)

  • Lektiefri skole

  • Sociale medier i skolen (Det tilføjes at principperne for dette ligger på hjemmesiden) Der kommenteres på at det ikke efterleves ikke godt nok og at det er for både forældre og personale at efterleve det af bestyrelsen nedsatte princip. Der skulle evalueres på principperne og om de lever. Det er ikke blevet gjort ordentligt. Der diskuteres hvis rolle det er at opretholde at lov og orden mhbp sociale medier i børnegrupper – forældre eller skolen? Er der noget vigtigt som det digitale princip ikke tager højde for, er det noget vi skal have kigget på eller handler det om, at principperne ikke bliver overholdt. 

  • Der efterlyses en drøftelse af om skolen skal formulere og offentliggøre en holdning eller anbefaling omkring brugen af smartphones/sociale medier generelt. Dvs også uden for skolens matrikel. Bl.a. set i lyset af trivselskommisionens anbefalinger. Dette tages op på et kommende bestyrelsesmøde.

Forud for næste møde gensendes vedhæftet fil til alle med årshjulet for bestyrelsen samt datoer for årets møder.

Næste møde fastsættes til 22. okt. 

 

Beslutning:

 

 

 

Punkter til Orientering

 

6.

     Kl. 18.30

    (15. min.)

 

Mangfoldige børnefællesskaber

  • Herunder den nye visitations model v. Martin. Skolelederen har beslutningsretten til om et barn skal visiteres af PPR. Der skal færre børn i specialiserede tilbud. Det der tidligere har heddet BUF-flex, som skal rulles tilbage. Pengene gives internt på skolen, men Utterslev oplever at vi får lidt færre midler til at dække fællesskabende støtte ude i klasserne. Ikke så meget fokus på det enkelte barn, men at det enkelte barn skal trives bedre ved at man hjælper fællesskabet. 

  • Inklusionspædagoger – to nye ansættes, så der er en til hvert hus. 8. og 9. klasser skal i det nyeste københavnerbudget have flere muligheder for tolærerordning. 

  • 2-voksenprincip i BHK og 1. klasse i stort set alle timer.

  • Overgangspædagog som er en del af overlveringenf ra børnehaven til en miniUFO og videre til skolen. 

 

Kommentar:

 

 

5K

6.

Kl.18.45

(5 min)

EVT.

Skolelederansættelse – ønske om at deltage fra tre. Forpersonskabet samt Martha. 

 

 

 Tak for i dag

K