Årets kunstner 2007

Nanna Ditzel er en meget anerkendt møbelarkitekt portræt af Nanna Ditzel

Hun har på alle områder været meget foran for sin tid, både i forhold til nytænkning inden for indretning og møbeldesign, men hun måtte også kæmpe for at få en uddannelse inden for området, da alle hendes forgængere var mænd.
Kom og se udstillingen, læs om hende og hør oplægget om den energiske Nanna Ditzels fantastiske liv.

Fra udstilling om Nanna Ditzel

Nanna Ditzel har været foregangskvinde inden for udvikling af dansk møbeldesign, hun har i den grad været med til at præge og ændre dansk design -

en af hendes mest solgte og meget kendte stole er Trinidad stolen.

trinidad stol sort

trinidadstol limetrinidadstol rødtrinidadstol hvid

DSB
Hun har også designet stoffet til sæderne i IC3 togene og valgt farverne til væggene. Selv i Kulturkanonen er hun repræsenteret med sin høje barnestol.

Elever og lærere får også tilbud om et oplæg om møbeldesigneren og de har selvfølgelig også mulighed for at arbejde videre med temaet i klassen. Der er lavet en kopimappe med oplæg til brug i klasserne.

Plakaten for udstillingen er et fotografi af hendes sommerfuglestole, som er helt fantastisk smukke stole.

sommerfuglestol

Du kan se Nanna Ditzels møbler mange steder:

Post og Telemuseet i København

design af stol lavet af elever

Nogle elever havde været med i en stoledesignkonkurrence og vundet en pris.

Trapholt i Kolding

Jernbanemuseet i Odense