Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

200827 ref af SB

Utterslev Skole

Mangfoldighed gør stærk – lærende fællesskaber – læring for fremtiden

 

Skolebestyrelsen              

                    Referat

Mødeindkaldelse

Dato: torsdag d. 27. august 2020

Tid: Kl. 17.00 – 19.00 

Mødested

Personalerum

Medbring

Dagsorden samt fremsendte bilag

Skolebestyrelsens medlemmer:

 

Formand: Kirsten Birk Lassen

Næstformand: Louise Juul Wurlitzer

Menige medlemmer: Henning Afzelius, Thomas Dollas, Filip Nicolaisen, Eva Charlotte Olsson, Henrik Havris Nielsen,

Medarbejderrepræsentanter: Lærer Ragnheidur Ásgeirsdóttir og Helene Christiansen

Elevrådsrepræsentanter: Samuel (9. årgang)

Skoleledelsesrepræsentanter (uden stemmeret): Skoleleder Ulla Jensen (UJ), Souschef Mikkel Kirkegaard (MK), KKFO-leder Jeanette Hoeing Larsson (JHL)

Fraværende

Henning, Louise og Ulla melder afbud

Mødeleder

Formand Kirsten Birk Lassen

Ordstyrer

Jeanette Hoeing Larsson

Referent

Souschef Mikkel Kirkegaard

Indbudte

 

Kopi til

Afdelingsleder Pia Mølholm

 

 

1.Kl.  17:00

Gennemgang af dagsorden

Punkt til beslutning:

2.

Kl. 17:10

Udkast til bestyrelsens kommunikationsprincip med forældre

Hvorfor: Siden bestyrelsen tiltrådte, har det været et ønske at få revideret skolebestyrelsens princip for kommunikation med forældre.

Hvordan: Med afsæt i tidligere drøftelser og arbejdet i arbejdsgruppe omkring skolebestyrelsens kommunikation med forældrene, har formandskabet udarbejdet forslag til princip. Princippet drøftes med henblik på at træffe beslutning om godkendelse.

 

Bilag: Forslag til princip for skolebestyrelsens kommunikation med forældrene

Beslutning:

Teksten ”2 -4 kontaktforældre” ændres til ”2 kontaktforældre og 2 stedfortrædere” og princippet godkendes herefter. Princippet er at finde på skolens hjemmeside.

 

Thomas er ikke enig i, at det er kontaktforældrene, der skal have dialogen, men at der skal være mulighed for dialog direkte fra alle forældre til skolebestyrelsen.

 

Der opfordres til at ledelsen indkalder til møde mellem kontaktforældre og SB, som beskrevet i princippet.

4.

Kl. 17:35

Mødeplan for skolebestyrelsesarbejdet skoleåret 2020/21

Hvorfor: Der var på sidste møde en melding om at tirsdage var en dårlige mødedato. Derfor er disse mødedage foreslået ændret 

Hvordan: De to alternative mødedatoer tages til efterretning

  • Tirsdag d. 26. januar kl. 16 – 19 flyttes til torsdag d. 28. januar
  • Tirsdag d. 8. juni kl. 17 – 19 flyttes til 10. juni

Beslutning:

Ændringerne er vedtaget.

 

Punkt til kommentering:

2.

Kl. 17:40

Bestyrelsens årsplan

Hvorfor: skolebestyrelsen planlægger hvert år en årsplan, således at alle har et overblik over hvilke emner bestyrelsen ønsker at prioritere og hvornår drøftelserne forventes at komme på dagsordenen. Planen tager afsæt i ønsker fra bestyrelsesmedlemmer der er fremkommet under evalueringen eller ved tidligere møder. Planen er foreløbig, da der kan komme presserende emner som skal drøftes

Hvordan: planen gennemgås og kommenteres

 

Bilag: Årsplan for bestyrelsens arbejde

Kommentering:

Der ønskes at vi følger op på de kommentarer bestyrelsen havde til den seneste kvalitetsrapport.

 

Mødet med UFO’ens forældreråd foreslås udskudt pga. det ligger for tæt på UFO’ens valg af forældreråd. Der foreslås det flyttet til foråret.

 

SB ønsker større indsigt i, hvordan skolen sikrer fastholdelse af lærerne, evt. ved at kigge på trivslen blandt lærerne og analyser af hvorfor medarbejdere siger op

 

Der ønskes prioritering af punkt 4, 7 og 1 årsplanen for SB, som handler om introduktion af nye elever som starter på skolen efter 0. klasse, samarbejde mellem skole og hjem om læring i de ældste klasser og elevplanerne. Der skal undersøges, hvilke data der er til rådighed ift. disse punkter.

 

 

 

Der er fælles møde med de andre skolebestyrelser i Område Bispebjerg/Nørrebro d.  25. november på Lundehusskolen.

 

 

 

Pause med guidet rundtur i det næsten færdige Pædagogiske LæringsCenter

 

 

Orienteringspunkter 18:00 -18:50

5.

Fra medarbejdere:

Coronasituationen fylder meget lige nu ift. forældremøder. Vi har indført en helhedsorganisering, således at børnene har undervisning og aktiviteter med børn fra deres klasse eller årgang. Årsagen er at mindste smitterisikoen både for børn og personale og dermed opspore en evt. Covid-smitte. Denne ordningen gælder hele dagen. Flere børn er fraværende for tiden pga. de testes og holdes hjemme i 48 timer. Lærerne er også fraværende i tilfælde af mistanke omcorona.

Skraldesituationen har været udfordret fordi børnene smider skraldet andre steder end op i containerne. Det er løst i dag ved at containerne bliver placeret ved husene om morgenen og kørt væk om eftermiddagen.

UFO’en er delt op i årgange pga. Coronaen.

Der er faste tur-dage.

Erfaringer fra Coronatiden er bl.a. at de simple lege har kvalitet.

6.

Fra elevrådet:

Ingen fremmødte

7.

Fra formanden:

Der blev opfordret til at få afholdt valg til elevrådet, således at vi kan få elevrepræsentanter med til skolebestyrelsesmøderne.

Der er foreslået ny budgetmodel i Kbh Kommune. Den skal være mere simpel og mere gennemskuelig. Fremover bliver bevillingen fastsat af antal klasser og elevtallet mellem 23-28 elever, fremfor udelukkende elevtallet. Opgørelsen af de sociale normeringer bliver også ændret, hvilket betyder for Utterslev Skole, at vi vil få ca. kr. 1.700.000,- mindre pr år, svarende til ca. 4-5%. Der er høringsfrist sidst i september. Formanden sender høringsmaterialet ud til skolebestyrelsen til nærmere gennemlæsning og kommentering.

Skole og Forældre holder efterårskursus 25-26.9 med tema om inklusion. Der opfordres til deltagelse.

Formanden udarbejder en årsberetning på baggrund af de emner som skolebestyrelsens medlemmer har meldt ind. Beretningen sendes ud, så der vil ikke være mulighed for forældrene at kommentere og gå i dialog omkring beretningen. De opfordres dog til at skrive til bestyrelsen, hvis de har kommentarer.

 

8.

Fra skolens ledelse:

I UFO’en skal børnene også være sammen på årgange i stedet for på tværs af årgangene. Det er svært for nogle af børnene. Klubben er ikke organiseret på samme måde. Skoleleder har aftalt et møde med klubbens ledelse om samarbejdet mellem klub og skole.

Der har været naturlig udskiftning af en del personaler i UFO’en. Det betyder nye medarbejdere og en lille forstyrrelse af kulturen. Der kommer fire nye medhjælpere i stedet for de andre, som skal videre med uddannelser og karrierer.

Pr. 1.8. er der to børn på hele skolen (0.-3. klasse) der ikke går i UFO. Der bliver prisstigninger for forældrene.

Coronasituationen påvirker skolens dagligdag flere steder uagtet at vi nu er tilbage under folkeskoleloven igen og ikke længere nødundervisningsloven. Vi afholder fx ikke vores traditionelle morgensamlinger, men opfordrer husene til at organisere digitale morgensamlinger, forældremøderne holdes årgangsvis så årgangen har hele huset at holde møde i, børnene må kun lege i årgange i frikvartererne. Mht. retningslinjer for når elever eller medarbejdere udviser symptomer eller bliver syge, bliver vi understøttet af forvaltningen løbende.

Vores PLC (Pædagogisk LæringsCenter) har undergået en forandring siden sidste skoleår og står nu næsten færdig. Idéen er at gøre det til et kombineret PLC og undervisningsområde for at kompensere for vores pladsudfordringer specielt i overbygningen.

Vi skal også i gang med at ombygge vores Håndværk og Design lokale. Det skal bl.a. gøres større, så det kan rumme flere elever. Det betyder at vi nedlægger pedellernes værksted, som så skal placeres andetsteds.

Der har været et stort elevfrafald på 7. årgang. For 15 elevers vedkommende har begrundelserne for fravalget været lige fra trivselsproblematikker over geografiske udfordringer og til tilvalg af specielle idrætslinjer på andre skoler.

Vi har ansat 7 nye personaler til det nye skoleår.

 

 

Punkt til kommentering

9. kl. 18:50

Eventuelt

Kommentarer:

Der er bekymring omkring lærersituationen og elevfrafaldet på skolen. De forældrevalgte ønsker at afholde et indledende afklaringsmøde om dette. Der ønskes rammer til dette møde ift. dagsorden, bagkant, data, mål, rollefordeling. Mødet foreslås åbent for at give rum til refleksioner.

Forslagsstillerne opfordres til at forberede mødet og formanden opfordrer alle forældrevalgte skolebestyrelsesmedlemmer til at deltage

 

Der ønskes svar på hvorfor skolen ikke har en klokke, når nu dagen er opdelt tidsmæssigt.

 

Næste mødedato er onsdag d. 30. september 2020